فایل بررسی سیاست های تقسیم سود

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته حسابداری (آموزش_و_پژوهش)
دانلود پروژه بررسی سیاست های تقسیم سود

این فایل با فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد


قسمتی از متن یا فهرست کلی:

چکیده :    4
مقدمه :    5
بیان مسئله :    5
اهمیت و ضرورت پژوهش :    6
سئوالات پژوهش:    7
ادبیات پژوهش :    7
1- نقدینگی کم:    9
2- محدودیتهای قراردادی:    10
3- محدودیتهای قانونی:    10
تئوریهای تقسیم سود:    10
2- تئوری پرنده ای در دست    11
3- تئوری اولویت مالیاتی    11
مدل گوردون و والتر :    12
1- موسسات در حال رشد:    12
2- موسسات در حال بلوغ:    13
3- موسسات در حال افول:    13
بررسی مورد دوم: پرداخت سود باید چگونه باشد (نقدی یا غیر نقدی)    13
سود نقدی:    14
سود سهمی:    14
قیمت سهم قبل از توزیع سهام جایزه    14
مزایای تقسیم سود بصورت توزیع سهام:    16
1- ذخیره کردن نقدینگی:    16
2- داشتن تاثیر مثبت در بازار:    16
3- حفظ کردن نسبت مالکیت سهامداران:    16
خرد کردن سهام(تجزیه سهام ):    17
قیمت سهم قبل از تجزیه سهام    17
هدف از تجزیه سهام:    18
1- کاهش ارزش بازار سهام:    18
2- تسهیل در معاملات سهام:    18
3- گسترش مالکیت    18
معکوس خرد کردن سهام( کاهش تعداد سهام)    18
برسی مورد سوم : سیستمهای متداول تقسیم سود    19
1- تقسیم همزمان  سود سهمی  وسود نقدی    19
2- ثبات و پایداری در توزیع سود سهام:    21
الف:پرداخت سود سهام ثابت( بدون تغییر)    21
ب: کاهش  پرداخت سود سهام    22
ج : پرداخ سود سهام پایدار در سطح بالاتر    22
د: تغییرات سود سهام متناسب با تغییرات درامد    23
و: سود سهام پایین به اضافه سود های سهام فوق العاده    23
ر: عدم پرداخت سود سهام برای یک دوره بلند مدت    23
اهمیت پایداری سود سهام:    24
1- احساس ثبات و پایداری:    24
2- خط مشی ثابت تقسیم سود سهام :    25
3- انعطاف پذیری در مورد سود سهام مازاد:    25
منابع:    26


چکیده :
سیاست تقسیم سود هر شرکتی نقش مهمی در ارزش سهام آن شرکت دارد . تئوری های مختلفی درباره سیاست تقسیم سود ارائه شده است که هر یک بر موارد خاصی تمرکز کرده و آن جنبه را مورد توجه قرار داده اند .   برای مثال" تئوری پرنده ای در دست" یا "سیلی نقد به از حلوای نسیه" می گوید که سهام داران سود تقسیمی بالا را به سود سرمایه ترجیح می دهند ، زیرا احساس می کنند که سود سرمایه ای به عوامل مختلف و مخصوصا مالیات بستگی دارد و بهتر این است که در پایان سال مالی سود خود را دریافت کنند . برای افراد مختلف دارای چشم اندازهای متفاوت سرمایه گذاری میزان سود تقسیم شرکت ها مهم است . بر اساس دسته بندی گوردون و والتر موسسات به سه گروه تقسیم می شوند (از لحاظ سیاست تقسیم سود) :
۱ ) موسسات در حال رشد
۲ ) موسسات در حال بلوغ
۳ ) موسسات در حال افول
افراد بازنشسته و کسانی که دنبال عایدی برای دوران استراحت خود هستند موسسات در حال بلوغ و یا اگر کمی ریسک پذیر باشند ، موسسات در حال افول را انتخاب می کنند که تمامی سود خود را تقسیم می کنند . افراد ریسک پذیر و دارای دید بلند مدت به دنبال شرکت های در حال رشد می روند که از سود سرمایه این شرکت ها بهره مند شوند .

مقدمه :
شرکت های مورد نظر من در این بررسی شرکت های مایکروسافت و جنرال موتور هستند . البته می توان تحلیل های جنرال موتور را برای شرکت های خودرویی یا دیگر شرکت های بالغ و یا در حال افول ایرانی به کار برد .  سیاست تقسیم سود شرکت مایکروسافت به گونه ای است که هیچ گونه سودی را بین سهام داران تقسیم نمی کند . بنابراین هر سرمایه گذاری که سهم این شرکت را می خرد ، بر طبق روال موجود فقط باید در انتظار بالا رفتن قیمت سهام و کسب سود سرمایه را داشته باشد . این شرکت را می توان جز شرکت های در حال رشد حساب کرد یا این که شرکتی دانست که برای ماندن در عرصه رقابت شدید بین شرکت های فناوری اطلاعات نیاز به سرمایه گذاری بسیار زیاد در حوضه R&D دارد . بنابراین بر اساس تئوری ترجیحی استفاده از منابع داخلی را ترجیح داده و از سود انباشته استفاده می کند .  شرکت جنرال موتور بر عکس مایکروسافت بیشتر سود خود را تقسیم می کند ، زیرا طرح های توسعه خاصی ندارد که بتواند بر ارزش و موقعیت شرکت در عرصه رقابت اضافه کند . افرادی که در پی عایدی سالیانه می گردند ، بیشتر به دنبال سهامی چون جنرال موتور می گردند که بتوانند روی سود بالای تقسیمی آن  حساب کنند . این گونه شرکت ها چون نمی توانند سود سرمایه ای ایجاد کنند ، به ناچار مجبور هستند برای حفظ قیمت سهام خود در بازار ، سود تقسیمی بالایی را داشته باشند .

بیان مسئله :
به طور کلی بر اساس تئوری علامت دهنده ، هیچ شرکتی نمی تواند اقدام به کاهش سود تقسیمی خود کند . زیرا سرمایه گذار این را علامتی بد و نشانه نا بسامانی شرکت خواهد دانست . مگر این که شرکت با اطلاع رسانی گسترده منظور واقعی خود را از کاهش سود تقسیمی به اطلاع سرمایه گذار برساند که اغلب اوقات هزینه این کار از فایده آن بیشتر است و به صرفه نیست . پس شرکت نباید بدون بررسی های کافی اقدام به افزایش سود تقسیمی خود بنماید . در مورد شرکت مایکروسافت و جنرال موتور نیز به همین گونه است . مایکروسافت چون از اول کار سرمایه گذاران را عادت داده است که سودی را تقسیم نمی کند و از این لحاظ هیچ وقت به مشکل نمی خورد . از سوی دیگر اگر جنرال موتور اقدام به کاهش سود تقسیمی خود نماید ، مثلا در نتیجه بحران مالی اخیر و عدم توانایی شرکت در ایجاد سود ، قیمت سهام آن در نتیجه کاهش سود تقسیمی ، کاهش پیدا می کند .

اهمیت و ضرورت پژوهش :
در کل زیاد بودن یا کم بودن سود تقسیمی مهم نیست ، ثبات آن مهم است . سهامداران به دنبال شرکتی هستند که بتوانند روی سیاست های آن شرکت حساب کرده و برنامه ریزی کنند . پس بهتر است شرکت ها به دنبال سیاست سود تقسیمی مناسبی باشند که در مواقع بحران ، موجب کاهش ارزش شرکت نشود . در پایان برای شرکت مایکروسافت همین سیاست سود تقسیم مناسب است ، زیرا شرکتی است که نیاز به سرمایه گذاری های وسیع دارد . شرکت جنرال موتور هم چاره ای جز تقسیم درصد زیادی از سود خود را ندارد ، ولی می تواند از این اشتباه اجتناب کند که برای جلوگیری از کاهش قیمت سهام خود ، سود تقسیمی خود را بالا نبرد . شاید این کار در کوتاه مدت بتواند از ریزش قیمت جلوگیری کند ، ولی در بلند مدت موجب افت شدید قیمت سهم و سقوط شرکت خواهد شد .

سئوالات پژوهش:
1 – آیا ثبات سود بر کم و زیاد بودن آن الویت دارد ؟
2 – آیا هر شرکتی می تواند اقدام به کم کردن سود سرانه خود نماید ؟

ادبیات پژوهش :
سود انباشته همیشه یکی از منابع تامین مالی بلند مدت برای شرکتها بوده است . معمولا شرکتهای سهامی عام 35% سود خالص ( سود پس از کسر مالیات ) را به حساب سود انباشته منظور می کنند. از آنجایی که بخشی از سود سالانه به صاحبان سهام داده میشود و بخشی دیگر به حساب سود انباشته منظور میگردد هیات مدیره میتواند سیاستهای مربوط به تقسیم سود را به عنوان یک راهنما مورد استفاده قرار دهد.
هدفهای سیاست تقسیم سودهدف اصلی هر واحد تجاری کسب سود و حد اکثر کردن ثروت سهامداران است بنابراین هدف از اجرای چنین سیاستی تعیین نقشی است که آن سیاست در به حداکثر رسانیدن ثروت سهامداران دارد .

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته حسابداری (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 5101 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 26

حجم فایل:141 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل