فایل بررسي سازوكارهاي راهبري شركتي و ريسك سيستماتيك
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته حسابداری (آموزش_و_پژوهش)
دانلود پروژه بررسي رابطه بين سازوكارهاي راهبري شركتي و ريسك سيستماتيك
این فایل در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد
توضیحات:
قالب: Word
تعداد صفحات: 28
چكيده
سياست اقتصاد آزاد و افزايش ارتباطات در ميان شرکتها، منجر به تأثير متقابل آنها بر يكديگر شده است؛ از اين رو، مديران در عمليات اصلي خود با عدم اطمینانهای زيادي مواجه میشوند. براي مقابله با اين عدم اطمینانها مديران بايد از مناسبترین سیاستهای مديريتي استفاده كنند كه اين امر از طريق اجراي سازوكارهاي راهبري شركتي ميسر میشود. به طور نظري، سازوكارهاي راهبري شركتي، میتواند همچون وسیلهای براي تغيير در ريسك سيستماتيك به کار رود. اين نوشتار به بررسي رابطه بين سازوكارهاي راهبري شركتي و ريسك سيستماتيك در ميان شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران میپردازد. براي تحقق اين هدف، از اطلاعات 154 شركت در بازه زماني 1383 تا 1390 استفاده شده است. روش آماري به کار رفته براي آزمون فرضیهها، رگرسيون حداقل مربعات معمولي است. مدل پژوهش ابتدا در سطح كل دادهها و سپس به منظور بررسي دقیقتر هر يك از فرضیهها، بر اساس تقسیمبندی مدل پراستيو (2011) در سطح سه طبقه مختلف از شرکتها (شرکتهای داراي بتاي کوچکتر از نيم به منزله شرکتهایی با ريسك پايين، شرکتهای داراي بتاي بزرگتر از نيم و کوچکتر از يك، نشاندهنده شرکتهایی با ريسك متوسط و شرکتهای داراي بتاي بزرگتر از يك، نماینده شرکتهایی با ريسك بالا) اجرا شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد كه بين درصد سهامداران نهادي كه يكي از عناصر و سازوكارهاي راهبري شركتي شمرده میشود و ريسك سيستماتيك، ارتباط معناداري وجود دارد. بين درصد اعضاي غیر موظف هیئتمدیره و ريسك سيستماتيك، در سطح كلي و نيز در ساير طبقات شرکتها معنادار نيست.
واژههای كليدي: اعضاي غير موظف هیئتمدیره، ريسك سيستماتيك، سازوكارهاي راهبري شركتي، سهامداران نهادي.
مقدمه
با گسترش سياست اقتصاد آزاد و توسعه قلمرو مبادلات آزاد، نقش مديريت در اداره شركت به طور عمدهاي تغيير كرده است. با توجه به افزايش سطح رقابت، تداوم فعاليت در بازارهاي امروزي مستلزم اين است كه مديران در اتخاذ تصميمات به هنگام و كنترل مناسب امور، نسبت به ساير رقبا خلاقيت بيشتري نشان دهند. مديري كه عملكرد كاراتري داشته باشد، با دستيابي به مزاياي رقابتي بلندمدتي چون تمايز در بازار يا رهبري قيمت، بر بازار غلبه خواهد كرد.