فایل نقش خط بریل در اضطراب و فشار رواني نابينايان

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)
دانلود پایان نامه نقش یادگیری خط بریل در اضطراب و فشار رواني نابينايان


خلاصه و فهرست کلی:


چكيده

ارزيابي اضطراب و فشار رواني دانش آموزان در سال هاي اخير مورد توجه متخصصان روانشناسي و تعليم و تربيت قرار گرفته است. هدف از اين پژوهش، تاثير نقش یادگیری خط بریل در اضطراب و فشار رواني نابينايان 14-18 سال شهر تهران در سال تحصيلي 92-91 مي باشد ..

 

مقدمه:

حواس مختلف انسان به لحاظ اهمیتی که در امر احساس، ادراک و شناخت دارند، به منزله ی دروازه های دانش و دانایی های انسان تلقی می گردند. مهمترین این حواس، بینایی و شنوایی  می باشند، زیرا حس بینایی و شنوایی می توانند محرک ها را در مسافت هایی دورتر و در ابعاد گسترده تری تحت پوشش قرار دهند ( سیف نراقی و نادری، ١۳۸9، ص ١١٠ ) ..

 

بیان مسأله:

کودکان نابینا از نخستین سالهای زندگی برای داشتن کنش وری مستقل و آگاهی از محیط خود به یادگیری روشهایی که بتوانند آنها را به رفت و آمد مطمئن و کارآمد قادر سازد، نیاز دارند. لازم است موارد ذیل مورد ارزیابی قرار گرفته یا آموزش داده شود. آگاهی بدنی، آگاهی فضایی و..

 

اهمیت و ضرورت تحقیق:

در جهان حدود ۴۵ میلیون نابینا وجود دارد . که از این تعداد حدود نیم میلیون نفر در ایران زندگی می کنند . آموزش نابینایان باجذب ۵ دانش آموز در سال ١٢٩٩ هجری شمشی در تبریز شروع شد. و در سال تحصیلی ۸۸-۸۷ این تعداد به ۵٠۷۸ دانش آموز در۴٩2 کلاس درسی رسیده ...

 

اهداف کلی تحقیق:                                           

نقش یادگیری خط بریل در اضطراب نابينايان

نقش یادگیری خط بریل در فشار رواني نابينايان

و..

 

فرضيه هاي پژوهش:

یادگیری خط بریل منجر به كاهش اضطراب در نابينايان مي شود.

یادگیری خط بریل منجر به كاهش فشار رواني در نابينايان مي شود.

 

سوال پژوهش:

آیا یادگیری خط بریل در اضطراب و فشار روانی پسران نابینا نقش دارد؟

 

 روش پژوهش:

روش پژوهش از نوع علّی- مقایسه ای بوده که در آن بررسی متغیرهای مورد مطالعه پس از وقوع یک رویداد انجام گرفته و محقق هیچ گونه دخالتی در بروز آن نداشته است.

 

تعریف واژه ها و اصطلاحات:

 تعریف نظری دانش آموز نابینا:

باراگا (١٩۷۶)، کودکانی را نابینا می داند که فقط توانایی ادراک نور را دارند و لذا جهت آموزش خواندن به آنان باید از خط بریل یا روش های مشابه بدون استفاده از حس بینایی بهره گرفت.  

 

تعریف عملیاتی دانش آموز نابینا:

در این تحقیق افردی دانش آموز نابینا محسوب می شوند که پس از سنجش اولیه در مراکز سنجش وتشخیص چشم پزشکی ، فاقد مقدار دید لازم جهت تحصیل با خط عادی بوده و به مراکز استثنایی جهت تحصیل با خط بریل معرفی شده اند .

 

تعداد صفحات 70 - Word

قیمت: 15.000 تومان


دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 5134 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 70

حجم فایل:89 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل