فایل نقش خط بریل در اضطراب و فشار رواني نابينايان
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)
دانلود پایان نامه نقش یادگیری خط بریل در اضطراب و فشار رواني نابينايان
خلاصه و فهرست کلی:
چكيده
ارزيابي اضطراب و فشار رواني دانش
آموزان در سال هاي اخير مورد توجه متخصصان روانشناسي و تعليم و تربيت قرار
گرفته است. هدف از اين پژوهش، تاثير نقش یادگیری خط بریل در اضطراب و فشار
رواني نابينايان 14-18 سال شهر تهران در سال تحصيلي 92-91 مي باشد ..
مقدمه:
حواس
مختلف انسان به لحاظ اهمیتی که در امر احساس، ادراک و شناخت دارند، به
منزله ی دروازه های دانش و دانایی های انسان تلقی می گردند. مهمترین این
حواس، بینایی و شنوایی می باشند، زیرا حس بینایی و شنوایی می توانند محرک
ها را در مسافت هایی دورتر و در ابعاد گسترده تری تحت پوشش قرار دهند ( سیف
نراقی و نادری، ١۳۸9، ص ١١٠ ) ..
بیان مسأله:
کودکان
نابینا از نخستین سالهای زندگی برای داشتن کنش وری مستقل و آگاهی از محیط
خود به یادگیری روشهایی که بتوانند آنها را به رفت و آمد مطمئن و کارآمد
قادر سازد، نیاز دارند. لازم است موارد ذیل مورد ارزیابی قرار گرفته یا
آموزش داده شود. آگاهی بدنی، آگاهی فضایی و..
اهمیت و ضرورت تحقیق:
در
جهان حدود ۴۵ میلیون نابینا وجود دارد . که از این تعداد حدود نیم میلیون
نفر در ایران زندگی می کنند . آموزش نابینایان باجذب ۵ دانش آموز در سال
١٢٩٩ هجری شمشی در تبریز شروع شد. و در سال تحصیلی ۸۸-۸۷ این تعداد به ۵٠۷۸
دانش آموز در۴٩2 کلاس درسی رسیده ...
اهداف کلی تحقیق:
نقش یادگیری خط بریل در اضطراب نابينايان
نقش یادگیری خط بریل در فشار رواني نابينايان
و..
فرضيه هاي پژوهش:
یادگیری خط بریل منجر به كاهش اضطراب در نابينايان مي شود.
یادگیری خط بریل منجر به كاهش فشار رواني در نابينايان مي شود.
سوال پژوهش:
آیا یادگیری خط بریل در اضطراب و فشار روانی پسران نابینا نقش دارد؟
روش پژوهش:
روش پژوهش از نوع علّی- مقایسه ای
بوده که در آن بررسی متغیرهای مورد مطالعه پس از وقوع یک رویداد انجام
گرفته و محقق هیچ گونه دخالتی در بروز آن نداشته است.
تعریف واژه ها و اصطلاحات:
تعریف نظری دانش آموز نابینا:
باراگا
(١٩۷۶)، کودکانی را نابینا می داند که فقط توانایی ادراک نور را دارند و
لذا جهت آموزش خواندن به آنان باید از خط بریل یا روش های مشابه بدون
استفاده از حس بینایی بهره گرفت.
تعریف عملیاتی دانش آموز نابینا:
در این
تحقیق افردی دانش آموز نابینا محسوب می شوند که پس از سنجش اولیه در مراکز
سنجش وتشخیص چشم پزشکی ، فاقد مقدار دید لازم جهت تحصیل با خط عادی بوده و
به مراکز استثنایی جهت تحصیل با خط بریل معرفی شده اند .
تعداد صفحات 70 - Word
قیمت: 15.000 تومان