فایل تاثير و نقش آموزش و پرورش بر مهارت هاي اجتماعي و شهروندي
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)
مقدمه. 2
● پيشينه تحقيق.. 2
پيام امام خميني (ره) به دستگاه هاي آموزشي كشور 3
● آموزش شهروندی چیست؟ 3
● تأثير آموزش و پرورش بر مهارت شهروندي.. 4
● نظام آموزشی مردم سالار لازمهی تربیت شهروندی 5
● ضرورت تربیت شهروندی در عصر جهانی شدن 6
● رابطه مهارت هاي تحصيلي با مهارت هاي زندگي.. 7
● ویژگیها و صلاحیتهای مطلوب شهروندی برای جامعهی ایران 8
● نقش و تأثير اجتماعی جامعه پذیری.. 10
● نقش آموزش و پرورش در جامعه پذیری افراد. 10
گزینش و تخصیص بوسیله آموزش و پرورش.. 10
نظارت اجتماعی توسط آموزش و پرورش.. 11
نتيجهگيري.. 11
منابع: 12
مقدمه
آموزش و پرورش در جوامع امروزی به عنوان کلیدیترین نهاد آموزشی در جهت توسعه همه جانبه بشمار میرود. چرا که در پرتو آموزش است که انسانها متحول میشوند. برپایه نظام آموزشی و تربیتی یک جامعه است که نظم و انضباط اجتماعی حالت نهادی به خود میگیرد و عامه مردم به طرف فرهنگ ترقی و توسعه حرکت میکنند.
انسان باید ارزش پیدا کند و تربیت او مبنای توسعه قرار گیرد. چون هدف از آموزش و سرمایهگذاری آموزشی کشف و توسعهی منابع انسانی در جهت تعالی بخشی ارزشها و استعدادها و بهینهکردن آن است چون محور اصلاحات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی در کلیه ممالک توسعه یافته، انسان بوده میباشد. آموزش مهمترین رکن برنامهریزی جامعه است وکلیدیترین عنصر در توسعه یک جامعه مردم آن جامعه هستند که باید از فرهنگ، آگاهی و مهارتهای گوناگون برخوردار باشند.
بنابراین زمانی آموزش و پرورش در رسیدن به اهداف و آرمانهایش موفق خواهد بود که بتواند شهروندانی آگاه، مسئول و خلاق بپرورد و این امر میسر نیست مگر از طریق آموزش بهینه شهروندی و نیز ارتقاء فرهنگ شهروندی.
● پيشينه تحقيق
توشیرو دوکو یکی از معماران توسعه ژاپن، امروزه درباره نقش سازنده و بارورکننده و رشد دهنده انسان و آموزش و پرورش در فرایند توسعه اقتصادی و اجتماعی چنین بیان میکند: ما نه هیچ منبع طبیعی داریم و نه هیچ قدرت نظامی، ما فقط یک منبع در اختیار داریم، ظرفیت ابداع مغزهایمان. این منبع پایانناپذیر است. باید آن را ترکیب کرده، تمرین داده، مجهز ساخت. این قدرت دفاعی خواه ناخواه، در یک آینده نزدیک گرانبهاترین ثروت مشترک همه بشریت خواهد بود. در کشور ژاپن تربیت انسانها، بهترین مساله است و کسانی که در نظام آموزشی کار میکنند افراد بسیار محترم و با پرستیژ اجتماعی والایی هستند همین آموزش دهندگان هستند که در واقع، توسعه و زمینههای آن را از طریق
پيام امام خميني (ره) به دستگاه هاي آموزشي كشور
«بايد دستگاه هاي آموزشي و دلسوز، براي
آموزش شهروندی چیست؟
منظور از آموزش شهروندی عبارت است از فرایند انتقال دانشها، ارزشها و نگرشهای لازم برای مشارکت و ثبات سیاسی جامعه از یک نسل به نسل دیگر. این انتقال شامل موارد مختلفی نظیر: آگاهی از تاریخ و ساختار نهادهای سیاسی، احساس وفاداری به ملت، نگرش
تأثير آموزش و پرورش بر مهارت شهروندي
شهروندی یک فرایند مربوط به تمام عمر است و به همین جهت، همهی افراد در تمام طول زندگی خود نیازمند آموزشهای متناسب با شهروندی در مراحل گوناگون زندگی هستند. البته این امر زمانی جامه عمل میپوشد که فضای آموزشی جامعه، فضایی دمکراتیک بخود گیرد و این ممکن نیست مگر
نظام آموزشی مردم سالار لازمهی تربیت شهروندی
به عقیدهی بسیاری از دانشمندان تعلیم و تربیت، وظیفه آموزش و پرورش، تربیت شهروندانی است که بتواند برای رشد و شکوفایی جامعهی مردم سالار و تجدید بنای آن تلاش کند... نظام آموزشی مردمسالار، درصدد تربیت نسلی است که بتواند در دنیای پیچیدهی کنونی، هم برسرمایهی دانش خود بیفزاید و هم با افزایش قابلیت همبستگی و نقشپذیری خود در ایجاد فضای گروهی که مسئولیت چند جانبه و جمعی به بار میآورد، کوشش نماید در چنین جامعهای از ما میخواهند که همه با هم برای
ضرورت تربیت شهروندی در عصر جهانی شدن
امروزه باتوجه به پیچیدگی عصر جهانی شدن، آموزش و پرورش ایران اگر بخواهد هدایت ملی و نظام ارزشی و مهارتهای شهروندی کودکان و نوجوانان را تحکیم و اعتلا بخشد، باید آنان را برای زندگی در عصر جهانی شدن در قرن بیست و یکم، آماده کند. چرا که جهانی شدن