دانلود فایل بررسی رابطه نا سازگاری های زناشویی با مشکلات رفتاری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پس
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)
دانلود پایان نامه
با موضوع
دانلود پایان نامه بررسی رابطه نا سازگاری های زناشویی با مشکلات رفتاری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان شهرستان رفسنجان
فایل بصورت ورد
تعداد صفحات:
100
در زیر بخش هایی از فایل دانلودی را مشاهده میفرمایید:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده................................................................................................................................................................................ ل
فصل اول: طرح تحقیق
1-1- مقدمه..................................................................................................................................................................... 1
1-2- بیانمسئله.............................................................................................................................................................. 1
1-3- اهمیتوضرورت...................................................................................................................................................... 5
1-4- اهداف پژوهش.................................................................................................................................................... 7
1-5- فرضیههای پژوهش ............................................................................................................................................ 7
1-6- تعاریف نظری واژهها و اصطلاحات ................................................................................................................ 8
1-7- تعاریف عملیاتی واژه و اصطلاحات................................................................................................................. 8
فصلدوم: پیشینهپژوهش
2-1- مقدمه..................................................................................................................................................................... 9
2-2- هوشهیجانی........................................................................................................................................................... 10
2-2-1-سیرتاریخیهوشهیجانی...................................................................................................................................... 11
2-2-2-مفهومهوشهیجانی............................................................................................................................................. 13
2-2-3- ویژگیهایهوشهیجانی........................................................................................................................................ 18
2-2-3-1- آگاهیازهیجانهایخود.................................................................................................................................. 18
2-2-3-2-.بیانهیجانها................................................................................................................................................... 19
2-2-3-3- آگاهیازهیجانهایدیگران............................................................................................................................. 19
2-2-3-4- مدیریتهیجانهاست...................................................................................................................................... 20
2-2-4- چگونگیتقویتهوشهیجانیدرفرزندان................................................................................................................. 20
2-2-5- نقشهوشهیجانیدریادگیریدانشآموزان.............................................................................................................. 21
2-2-6- نقشمعلمدریادگیریدانشآموزان....................................................................................................................... 22
2-2-7- پیشنهاداتیبرایدبیراندرراستایاثربخشبودندررابطهباهوشهیجانی..................................................................... 22
2-3- سیرتاریخیعلومتجربی........................................................................................................................................... 24
2-4- عملکردتحصیلی.................................................................................................................................................... 30
2-4-1-مفهومعملکردتحصیلی...................................................................................................................................... 31
ادامه فهرست مطالب
2-4-2- عواملموثربرعملکردتحصیلی......................................................................................................................... 31
2-4-3- شاخصهایشکستتحصیلی................................................................................................................................. 35
2-4-4-عواملمرتبطباپیشرفتتحصیلی............................................................................................................................ 36
2-4-5-عمدهتریندلایلافتتحصیلی............................................................................................................................... 38
2-5- مروریبرتحقیقاتداخلیوخارجی............................................................................................................................. 38
فصلسوم: روشپژوهش
3-1- مقدمه..................................................................................................................................................................... 40
3-2- روشپژوهش........................................................................................................................................................... 41
3-3- جامعهآماری،نمونهوشیوهنمونهگیری.................................................................................................................. 41
3-4- ابزارهایپژوهش..................................................................................................................................................... 41
3-5- روشاجرا................................................................................................................................................................. 42
3-6- روشتجزیهوتحلیلدادهها........................................................................................................................................ 42
3-7- ملاحظاتاخلاقیپژوهش......................................................................................................................................... 42
فصلچهارم: یافتههایپژوهش
4-1- مقدمه..................................................................................................................................................................... 44
4-2- قسمتاول: جداولفراوانیوشاخصهایتوصیفیمتغیرهایپژوهش............................................................................ 44
4-3- قسمتدوم: یافته هایمربوطبههمبستگیهایساده................................................................................................... 48
4-4- بخشسوم: یافتههایمربوطبهفرضیههایپژوهش (تحلیلرگرسیون)....................................................................... 49
فصلپنجم: بحثونتیجهگیری
5-1- مقدمه..................................................................................................................................................................... 51
5-2- بحثونتیجهگیریپیرامونفرضیههایتحقیق................................................................................................................ 52
5-3- محدودیتهایپژوهش........................................................................................................................................... 54
5-4- پیشنهادات.............................................................................................................................................................. 54
5-4-1- پیشنهاداتکاربردی............................................................................................................................................ 55
5-4-2- پیشنهاداتپژوهشی............................................................................................................................................ 55
فهرستمنابع......................................................................................................................................................................... 56
پرسشنامه............................................................................................................................................................................ 59
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول(4-1) فراوانيودرصدفراوانيگروهنمونهپژوهشبرحسبشغلپدرومادر.................................................................. 45
جدول (4-2) وضعيتگروهنمونهپژوهشبرحسبتحصيلاتپدرومادر............................................................................... 46
جدول (4-3) شاخصهایتوصیفیمربوطبهمتغیرهایپژوهش............................................................................................ 47
جدول (4-4) ماتریسهمبستگیبینهوشهیجانیومولفههاباپیشرفتتحصیلیدرسعلوم........................................................... 48
جدول (4-5) ضریبهمبستگیچندگانهبینمولفههایهوشهیجانیباپیشرفتتحصیلیعلومبهشیوهگامبهگام........................... 49
جدول (4-6) رگرسیونچندگانه (گامبهگام) پیشبینیپیشرفتتحصیلیعلومازطریقمولفههایهوشهیجانی......................... 50
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شكل(4-1)فراوانيگروهنمونهپژوهشبرحسبشغلپدرومادر............................................................................................. 45
شكل(4-2) درصدفراوانيگروهنمونهپژوهشبرحسبتحصیلاتپدرومادر........................................................................ 46
چکیده
چکیده :
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین ناسازگاری زناشویی با مشکلات رفتاری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود . روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شاما دانش آموزان پسر ارجاع داده شده از طرف مشاور تحصیلی دبیرستان های شهرستان رفسنجان در سال تحصیلی 92 – 1391 به مرکز مشاوره آموزش و پرورش که تعداد 200 نفر را تشکیل داده اند و با استفاده ار روش نمونه گیری تصادفی ساده بر اساس جدول نمونه مورگان و کرجسی تعداد 140 نفر نمونه انتخاب شدند . ابزارهای گرد آوری داده ها ، پرسشنامه مشکلات رفتاری آشنباخ (1991) ، پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپانیر (1976) و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق میانگین نمرات ترم اول و دوم کسب شد . تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل و برسی قرار گرفت . نتایج نشان داد که بین ناسازگاری زناشویی با مشکلات رفتاری رابطه مثبت و معنادار (01/0 p ) و بین ناسازگاری زناشویی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه منفی معنی دار (01/0 p ) وجود دارد . علاوه بر این تحلیل رگرسیون نشان داد ناسازگاری زناشویی قادر به پیش بینی مشکلات رفتاری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. بنا بر این پژوهش حاضر نشان داد که بین ناسازگاری زناشویی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد .
واژگان کلیدی : ناسازگاری زناشویی ، مشکلات رفتاری ، پیشرفت تحصیلی
فصل اول :
کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
خانواده اولین پایه گذار شخصیت و ارزشهای فکری است که نقش مهمی در تعیین سرنوشت ، سبک و خط مشی زندگی آینده فرد دارد . اخلاق و سلامت روانی فرد تا حدود بسیاری در گرو آن است (احدی و بنی جمال ، 1375). زوجین از ارکان اصلی نظام اجتماعی خانواده هستند که این نظام از بسیاری جهات از قبیل مدت ، شدت ، رضایت ، تعارض و نوع عملکردمتفاوت است . خانواده جایی است که ما بیشترین عشق و یا تنفر را در آن تجربه می کنیم و یا از عمیقترین رضایتها در خانواده لذت می بریم و از عمیقترین دردها در خانواده رنج می بریم . کودکی که به دنیا می آید دارای کامل ترین و عالی ترین امکانات رشدی است و اما ظرفیت آن را دارد که به بهترین وجهی پرورش یافته و برترین کمالات را پیدا کند کافی است او سالم به دنیا بیاید و خانواده و محیطی مناسب در اختیارش قرار گیرد این محیط را زوجین به وجود می آورند، زوجین هستندکه انرژی نهفته در وجود کودک را شکوفا کرده خط و جهت می دهند غالباً فرزندان به دلیل خطاها و ناسازگاری هایشان محکوم می شوند و فراموش می شود که خطاها و عدم آگاهی والدین دلیل بروز مشکلات آنان می باشد.یکی از جنبه های اساسی خانواده ، رابطه والدین با یکدیگر است .تعارض ها و کشمکش های زوجین در خانواده به طور اجتناب پذیر بر روی فرزندان اثر می گذارد. روابط نادرست زوجین با یکدیگر و فرزندان خطر مشکلات رفتاری فرزندان را افزایش می دهد (پترسون[1] ، 1994). برای نزدیک تر شدن به اهداف نظام آموزشی، حتماً می بایست عوامل موثر بر افت تحصیلی را شناخت و اثر های آن را کاهش داد. یکی از مهمترین این عوامل ویژگی های خانواده و روابط زوجین در این نظام است که کانون تربیت به حساب می آید. و این پژوهش بر آن است که به ، بررسی رابطه ناسازگاری های زناشویی[2] با مشکلات رفتاری[3] و پیشرفت تحصیلی نوجوانان را بدست آورد.
1-2- بیان مسأله:
ازدواج به عنوان نهاد اجتماعی پایه و اساس یک ارتباط اجتماعی را تشکیل می دهد . در ازدواج مرد و زن از طریق یک نیروی رمزی ناشی از غرایز ، آیین و شعائر و عشق به هم جذب شده و به طور آزادانه و کامل تسلیم (متعهد) یکدیگر می شوند تا واحد پویایی را به عنوان خانواده ایجاد نمایند(صادقی،1380). ازدواج محيطي مقدس ، با صفا و به تعبير قرآني محل سكون و آرامش است . مهمتر از ازدواج ، سازگاري زناشويي است . سازگاری زناشویی وضعیتی است که در آن زن و شوهر در بیشتر مواقع احساس خوشبختی و رضایت از همدیگر دارند .سازگاری زناشویی و ناسازگاری زناشویی از طریق علاقه یا عدم علاقه متقابل ، پذیرش ویا عدم پذیرش متقابل ، درک ویا عدم درک متقابل و ارضای نیازها و یا بی تفاوتی نصبت به یکدیگر ایجاد می شود(عطاری،1384) .مطالعه علمی سازگاری زناشویی از دهه 1990تا کنون به شدت مورد توجه قرار گرفته است . در واقع سازگاري زناشويي يك ارزيابي كلي از وضع فعلي ارتباط ارائه مي دهد . رضايت و سازگاري زناشويي يكي از گسترده ترين مفاهيم براي تعيين و نشان دادن ميزان شادي و ميزان پايداري روابط است . سازگاري زناشويي يك فرايند است كه در طول زندگي زوجين به وجود مي آيد زيرا لازمه آن انطباق سليقه ها ، شناخت ويژگي هاي شخصيتي ، ايجاد قواعد رفتاري و شكل گيري الگوهاي مراوده اي است . زوجين سازگار ، زن و شوهر هايي هستند كه توافق زيادي با هم دارند ، از نوع سطح روابطشان راضي اند و همچنين از نوع و كيفيت گذران اوقات فراغت رضايت دارند و وقت و مسائل مالي خودشان را به خوبي برنامه ريزي مي كنند و در مقابل زوجين ناسازگار از عدم توافق با يكديگر رنج مي برند و همچنين روابط بين آنان سرد و بي روح است كه اين امر ناخودآگاه باعث مي شود كه در امر برنامه ريزي و پيشرفت زندگي خلل هايي به وجود آيد. مطالعات نشان داده است كه سازگاري و ناسازگاري زناشويي بر بسياري از ابعاد زندگي فردي و اجتماعي انسان ها تاثير مي گذارد و به طور مستقيم يا غيرمستقيم بر عملكرد خانواده و روابط فرزندان با يكديگر و والدين و اجتماع تاثير مي گذارد و باعث سازگاري و ناسازگاري در كودكان مي شود( رضازاده ، 1387 ) .
[1]-1- peterson
[2]-2- marital incompatibility
[3]-3- bihavioral problem