تحقیق تاثیر متقابل موسیقی ایرانی برروی غرب و خاورمیانه
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته هنر و گرافیک (آموزش_و_پژوهش)
مـشـخـصـات فـایـل
موضوع تحقیق : تاثیر متقابل موسیقی ایرانی برروی غرب و خاورمیانه
فرمت فایل : word
تعداد صفحات : 203
قابل ارائه و مناسب بعنوان تحقیق کلاسی
بـخـشـی از مـتـن ایـن تـحـقـیـق :
فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول
تاريخ موسيقي ما قبل از تاريخ
- موسيقي ما قبل تاريخ
- سخن آخر
فصل دوم
موسيقي در دنياي قديم
- پيدايش موسيقي
- موسيقي سومريها
- موسيقي مصر
- موسيقي اسرائيل
- موسيقي يونان
- سخن آخر
فصل سوم
موسيقي ايران باستان (قبل از اسلام )
- - سابقه فرهنگ باستاني موسيقي ايران
- - سرودههاي اوستا
- - موسيقي هخامنشيان
- - موسيقي سلوكيان و اشكانيان پس از حمله اسكندر به ايران
- - نفوذ تمدن يونان در ايران
- - موسيقي ساسانيان
- - سخن آخر
فصل چهارم
موسيقي ايران پس از حمله اعراب (صدر اسلام )
- - اقتباس عرب از هنر موسيقي ايراني
- - معرفي چند تن از شخصيتهاي موسيقي ايران
- - سازهاي موسيقي از دوره اسلام
- - سخن آخر
فصل پنجم
تاثير و نفوذ ايران در تعبيه آلات موسيقي
- نفوذ ايران در تعبيه آلات موسيقي يونان
- تاثير آلات موسيقي ايران در بين اعراب
- تكميل آلات موسيقي و رواج آنها در اقصي نقاط جهان توسط ايرانيان
- سخن آخر
با توجه به موضوع پروژه در رابطه با نفوذ متقابل موسيقي ايران به غرب وخاورميانه، سعي شده است كه تأثيرات عوامل مختلف بر موسيقي ايراني در زمانها ودورههاي مختلف بررسي شود.
اين عوامل در طول تاريخ داريا سه جنبه حذفي، كاهشي و ارتقايي ميباشد.
با درنظرگرفتن اين مطالب ابتدا به پيدايش موسيقي پرداخته شده است و موسيقيدر عهد باستان مورد پژوهش قرار گرفته است. در اين راستا موسيقي يونان پايه موسيقيغربي و موسيقي ايران پايه موسيقي شرقي شده است.
پس از آن موسيقي ايران در دورههاي مختلف تاريخ بررسي شده است و ازجنبههاي تكنيكي و زيباييشناسي مورد پژوهش قرار گرفته است كه تكنيك خود شاملآلات موسيقي و علم ميشود.
در زمينه آلات موسيقي پس از حمله اعراب به ايران به علت اينكه اعراب از خودفرهنگ و تمدني نداشتند، فرهنگ ايراني را اقتباس كردند و در اين راستا موسيقي ايران وآلات موسيقي ايران نفوذ شديدي بر آنها داشته است.
ريشه اكثر سازهاي اعراب از آلات موسيقي ايران گرفته شده است و آنها تنها بااضافه يا كم كردن سيم نام ساز را عوض كرده و آن را به خود اختصاص دادهاند.
در كشورهاي ديگر مانند يونان، تركيه، هند و... نير آلات موسيقي ايراني نقش بسياراساسي داشتهاند. ايرانيها از نظر علمي در موسيقي بسيار پيشرفته بودهاند. فارابي، ابنسينا و.. از جمله اشخاص ايراني بودند كه در مورد موسيقي كتاب نوشته و كتب آنها بهزبان لاتين نيز ترجمه و در دانشگاههاي اروپا تدريس ميشده است. همچنين اولين مدرسهموسيقي توسط شخص ايراني به نام زرياب تأسيس شد.
در زمينه زيباييشناسي نيز موسيقي ايران در دورههاي مختلف تاريخ موردبررسي قرار گرفته است كه اين زيباييشناسي بر فرهنگ و جامعه تأثيرگذار ميشود. دراين مورد نيز قدرت تأثير، تحليل ميشود به صورتي كه دورهاي موسيقي ايران، تأثيرگذارو دورهاي ديگر تأثيرپذير بوده است و همچنين عوامل و شرايطي كه باعث تأثيرپذيريموسيقي ايران از موسيقي غرب شده است مورد پژوهش قرار ميگيرد.
از دوره قاجاريه به بعد موسيقي غرب نفوذ بسيار شديدي بر موسيقي ايران داشتهاست، به گونهاي كه با استخدام اساتيدي چون موسيو لومر و موسيقي دانهايچكسلواكي، پيدايش شعبه موزيك نظام و دارالفنون، تأسيس هنرستانهاي عاليموسيقي، تشكيل اركستر، ورود گرامافون و دستگاههاي ضبط و صفحه به ايران و...موسيقي غربي تأثير خود را به طور مشهود بر موسيقي ايران پديدار ساخته است ...