تحقیق چهره پردازي و صحنه آرايي از ديدگاه هنر گرافيك در شاهنامه
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته هنر و گرافیک (آموزش_و_پژوهش)
تحقیق شاهنامه
فرمت فایل : word
تعداد صفحات : 134
مناسب جهت ارائه تحقیق کلاسی
بخشی از متن این تحقیق :
فهرست مطالب
چكيده
پيشگفتار
مقدمه
فصل اول : رستم كيست ؟
( دوران زندگي خانوادة رستم )
فصل دوم : رستم چگونه مردي است ؟
( صورت وسيرت رستم هنيت و سلاح و اسب رستم )
فصل سوم: « هفت خوان »
( جنگ هاي رستم موجودات اساطيري در هفت خوان )
فصل چهارم : بررسي چهره هاي مختلف هفت خوان از ديدگاه چهره پردازي
فصل پنجم : شناخت مكالمه و كلام در نمايش
نيروهايي كه در روند نمايش دخيل هستند
فصل ششم : بررسي فضا و صفحه هاي هفت خوان
خوان اول
خوان دوم
خوان سوم
خوان چهارم
خوان پنجم
خوان ششم
خوان هفتم
فصل هفتم : داستان مرگ جهان پهلوان رستم
فصل هشتم : پيشنهاد و نتيجه گيري
خلاصة كار عملي
فهرست منابع
شاهنامه كتاب تاريخي ما ايرانيان است ، شايد در هيچ دورة تاريخي ايران به كتابي ، بيش از شاهنامه به لحاظ مصّور سازي پرداخته نشده باشد و تقريباً بيش از هر كتاب ديگري مورد توجه پادشاهان به جز سلطان محمود غزنوي كه قدر حكيم را ندانست. و همچنين مغرضاني كه با فرهنگ ايران ميانه خوبي ندارد نقاشان به اين دليل كه كتاب فرودسي بيش از هر كتاب ديگري تصويري است . به اين كتاب عنايت خاصّي داشتند. و اين مهم هم در بيان فردوسي و هم روايات اساطيري آن نهفته است . از اين رو شاهنامه هم مبدأ تصوير سازي ايراني است و هم منبع پژوهش . اما هيچگاه نه جايگاه تصويري ( ونه تصوير سازي ) آن اعتنا نشده است . از اين رونگارنده صمم گرديد كه بامختصر معلومات خود پژوهشي هر چند محدود در اين مورد انجام دهد . اگر چه اين پژوهش محدود به هفت خوان رستم است ومنابع تصوير سازي اين فصل شاهنامه زياد ، امّا در رشته هاي ديگر هنري تقريباً به آن پرداخته نشده است . منظورم از رشته هاي ديگر هنري ، سينما و نمايش است چرا كه عليرغم نگاه اساطيري موجود در اين فصل به نوعي مي توان نگاه عارفانة فردوسي را هم به آن افزود ، آن نگاه هم شايد در تحول رستم پس از گذراندن هر مرحله از هفت خوان است و اين نكته ميتوانست و مي تواند - منبعي براي راويان داستانهاي شاهنامه باشد . شاهنامه علي رغم نگاه اسطوره اي خود كاملاً ملموس است و تنها نكته آن بيان تصويري فردوسي است . خواننده شعر فردوسي با شخصيتهاي آن كاملاً احساس قرابت مي كند، حالات شخصتها ، تغيير فرم چهره ها ( آنچه كه ميان نمايشنامه نويسان مرسوم است يعني ميميك صورت ) فضاي بزم يا رزم ، معاشقه يا مجادله و حتي چهرة رخش در شعر فردوسي براي خواننده كاملاً تصوير شده است . از اين رو مهمترين منبع براي نگارنده همان كتاب وزين فردوسي بوده است .