بررسی تكنولوژي آموزشي در نظام آموزش و پرورش
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)
نقد و بررسي تكنولوژي آموزشي و كابردهاي آن
تكنولوژي آموزشي يعني ارائه مطالب آموزشي از طريق بكار بردن فناوري اطلاعات و وسايل كمك آموزشي و استفاده بهينه از هر نوع تكنولوژي كه سرعت و يادگيري آموزش را تكميل مي كند و در دقت صرفه جويي مي شود كه اين شيوه به نوبه خود تعامل بين معلم و شاگرد را بيشتر مي كند و به نوعي ترقي در پيشرفت تكنولوژي آموزشي است . فناوري آموزشي و چگونگي كاربرد آن در دهه هاي تحصيلي شاگردي به فراگيران مي آموزد كه چگونه در تكنولوژي از هر نوع دانش و بينش خود استفاده كنند . و فرم الواقع اين اختيار را به دانش آموزي دهه كه در فن آوري آموزشي از خود و از ذهن جوياي كشف مطالب علمي خلاقيت بخرج دهد . و در كل تكنولوژي آموزشي يعني ارائه خدمات دهي و بازدهي بيشتر دركادرآموزش و بهره برداري ار نتايج علمي و كاربردي .
تكنولوژي آموزشي مي تواند به ياد گيري سرعت ببخشد و آن را آسانتر كند . تكنولوژي آموزشي مي تواند فاصله ياد گيري در دنياي خارج و داخل مدرسه را روز به روز كاهش دهد و نيز مي تواند دسترسي به فرهنگ و آموزش را بطور يكسان براي همه ميسر كند از طريق بهره گيري از امكانات تلويزيون و فيلم تقريباً همه فراگيرندگان مي توانند از نعمت ديدن نمايشنامه ها يي درباره زندگي
تكنولوژي آموزشي ، ضرورتي براي تحول درآموزش و پرورش
تكنولوژي آموزشي ، هيچ جاي مناسب و سيستماتيكي در فرايند برنامه ريزي آموزش و پرورش عالي ما ندارد و از اين رشته به عنوان يك تخصص بهره گرفته نمي شود . دكتر هاشم فردانش (( عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس )) با اشاره به اين مطلب گفت : تكنولوژي آموزشي مشتمل از دو واژه تكنولوژي و آموزشي است كه تكنولوژي به معناي دانش نحوه انجام هر امري به صورت ماهرانه است كه چنين تعريفي پاسخ بسياري از مشكلات ما در امرآموزش است . يعني اگر ما بدانيم كه آموزشي در هر شرايط خاص ، براي هر شاگرد خاص چگونه بايد انجام شود ، در واقع جلوي اتلاف انرژي هاي ملي را در اين زمينه خواهيم گرفت .
وي ادامه داد : در همه سطوح آموزشي ما ، متاسفانه فقط يك قاعده كلي حاكم است . به طوري كه همه موضوعات را با يك چشم ديده و راه آموزش آنها را هم يكسان ببينيم . در حالي كه تكنولوژي آموزشي ، با دقيق شدن روي مسائل موضوعات ، خصوصيات شاگردان و شرايط حاكم كلي و فرمول ثابت ولايتغير را رد كرده ومعتقد به روشهاي مختلف در امر آموزش است .
دكتر فردانش تصريح كرد : با توجه به چنين تعريفي ، تكنولوژي آموزشي يك ضرورت صد درصد براي تحول درآموزش و پرورش است كه متاسفانه به دلايلي ، مغقول و محتواي آن مهجور مانده است و به هيچ وجه از يافته هاي اين علـم در برنامه ريزي ، اجرا و ارزشيابي برنامه هاي آموزشي استفاده نمي شود .عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس در مورد علل مغقول ماندن كاربرد تكنولوژي آموزشي گفت : عدم شناخت اين رشته ، ذهنيتهاي غلطي كه ازآن وجود دارد و تعداد كم فارغ التحصيلان آن باعث شده كه ، تكنولوژيست آموزشي را فقط تزئيني براي امر آموزش دانسته يا به رغم بسياري ازمسئولان آموزش و پرورش و اموزش عالي ، مسئولان انبارها و دستگاههاي سمعي و بصري مدارس بوده و متخصصين اين رشته از لحاظ تشكيلاتي سازماني جايي براي جذب نداشته و در نهايت مجبور به پرداختن به كارهايي غير از اين رشته خود مي شوند . وي همچنين افزود : عليرغم نياز تمامي معلمان به تخصص در اين رشته ، به خاطر تعداد كم متخصين و استفاده از كتابها ومنابع بسيار قديمي و همچنين ارائه موضوعاتي تحت عنوان تكنولوژي آموزشي ، باعث وارد آمدن فشار مضاعف بر اين رشته و عدم به كار گيري صحيح آن شده و همين آموزش غلط ، جلوي دانسته هاي بعدي آنهارا گرفته و اين نياز معلم در عمل بي پاسخ مانده و نتيجه مثبت نداده است.
فرمت فایل : Word ( قابل ویرایش )
تعداد صفحات : 12