ادبیات نظری و سوابق تحقیق اهمیت آموزش ریاضیات (فصل دوم)
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته آمار (آموزش_و_پژوهش)
دانلود ادبیات نظری و سوابق تحقیق اهمیت آموزش ریاضیات (فصل دوم) در 38 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.
مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
قسمتهایی از مبانی نظری:
اهمیت آموزش ریاضیات
آموزش ریاضی یعنی هر چیزی که مربوط به آموزش و یادگیری ریاضیات میشود. سابقه آموزش ریاضی به عنوان یک رشته دانشگاهی به کمتر از یک قرن میرسد زمان شروع این رشته از هنگامی بود که آموزش معلمان به دانشگاهها برده شد.
در چنین شرایطی نظام تعلیم و تربیت میتواند مدعی و منادی احیاء دانش ریاضی به عنوان زیرساخت و مفروضه اصلی در تمامی دروس علوم پایههای تحصیلی باشد. در دنیای امروز علم ریاضی به منزله خون در پیکره عظیم سایر علوم میباشد. آموزش ریاضیات نه تنها یک علم است بلکه الگویی است برای آموزش صحیح سایر علوم. ذهنهای خلّاق، مبتکر و جسور به منظور پاسخگویی به سؤالات پیرامون خود بیشک منتج از یک نظام یافتگی است که ماهواً دانش ریاضی این توانایی را خواهد داشت تا آن را احیا کند. فتح کرات آسمانی، پرتاب سفینهها، ساخت زیر دریاییهای هستهای و ورود به دنیای فرا پیچیده با برخورداری از دهها، صدها و هزارها تکنولوژی مدرن که هر کدام پاسخگوی بخشی از معضلات جامعه بشری در این هزاره شگرف میباشد. از این رو میتوان گفت آموزش صحیح ریاضی یعنی آموزش صحیح همه علوم. بنابرین آموزش ریاضیات از اهمیت زیادی برخوردار است اما نکته مهمتر اینکه روش این آموزش به چه صورتی باید باشد؟ آیا صرف تدریس سنتی و سخنرانی معلم و گوش دادن دانشآموز، کفایت موفقیّت در این آموزش را محرز مینماید؟ آیا با داشتن چند مؤلفه کتاب، دانشآموز، معلم و روش تدریس یک بعدی، به هدف غایی این اصل نایل گردیدهایم؟ آیا با ظهور روز افزون فناوریهای جدید و ورود آن به چرخه آموزش و یادگیری، آموزش دروس پایه و علیالخصوص ریاضی، نیازمند یک بازنگری اساسی نیست؟
این در حالی است که به کارگیری فناوری در یاددهی- یادگیری میتواند در زمینههایی مانند آموزش مهارتهای پایه «آموزش مهارتهای پیشرفته» و «ارزیابی آموختهها» اثر بگذارد و میزان کمی وکیفی یادگیری را بهبود بخشد، در ضمن امروزه اشخاصی که روش استفاده از رایانه را ندانند بیسواد محسوب میشوند و تبادل داده و ارتباطات وکسب مهارتها به کمک تکنولوژی سریع عصر امروز حاصل میگردد و از این تکتولوژی میتوان در انتقال دانش و داده و کسب مهارت برای دانشآموزان بهره برد. این امر در درس ریاضی به دلیل ساختار مشخصتر و دقیقتر نسبت به سایر علوم و دروس به دلایل عدیدهای چون نسبی بودن مفاهیم این رشتهها، متغیر بودن پارامترهای سنجش آنان، عینی نبودن تجربیات و کاربرد متفاوت علوم دیگر در زندگی روزمره و... بیشتر مورد توجه قرار دارد و به نظر میرسد که میتواند جایگاه خویش را در پژوهشهای علم محور، حفظ نماید. (دفتر مدیریت طرح توسعة فناوری داده و ارتباطات، 1383) هم چنین
1- نسبت به سایر دروس، بیشتر میتوان در درس ریاضی برای طراحی و تدوین تمرینات، از آموزش مبتنی بر رایانه بهره گرفت.
2ـ در درس ریاضی از فناوری در قالب نرمافزار چند رسانهای، برای انواع سبکهای یادگیری در آموزش موضوعات آن بیشتر میتوان استفاده کرد.
3ـ با استفاده از منابع الکترونیکی(صوت، تصویر، فیلم و ...) یادگیری مهارتهای ساده را در فراگیر تقویت کرد.
4ـ با استفاده از فناوریهای تصویری و صوتی، موضوعات آموزشی را قابل تجسم و تصور نموده و با به وجود آوردن جاذبههای زیاد، به آنها صورت واقعی بخشید و این امر در خصوص ریاضی عینیتر است.
قسمتی از پیشینه تحقیق:
- خلیل غفاری(1390) در پژوهشی با عنوان "طراحی الگوی برنامة درسی فناوری اطلاعات و ارتباطات و تأثیر آن بر عملکردشناختی، عاطفی و مهارتی دانش آموزان دورة متوسطة " نشان داد که سطح مبانی، مفاهیم و اصطلاحات، دانش، نگرش و مهارت دانشآموزانی که با الگوی برنامهی درسی فاوا آموزش دیدهاند به طور معناداری از دانش آموزانی که این آموزش را دریافت نکردهاند بالاتر است.
2- صفاریان (1389) در پژوهشی تحت عنوان «مقایسه تأثیر آموزش به کمک نرمافزارهای آموزشی و روش تدریس سنتی بر یادگیری درس ریاضی به این نتیجه رسید که عملکرد دانشآموزانی که به وسیله نرمافزار آموزشی، آموزش دیدهاند، درمقایسه با دانشآموزانی که به شیوه سنتی آموزش دیدهاند، در آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی به طور قابل ملاحظهای بهتر بوده است.
فهرست مطالب مبانی نظری و سوابق اهمیت آموزش ریاضیات (فصل دوم) به شرح زیر میباشد:
اهمیت آموزش ریاضیات
2-3-1. چرا ریاضی ؟
کاربرد ارقام
کاربرد توابع و روابط بین اعداد
کاربرد معادله و دستگاه معادلات خطی
کاربرد تقارنها (محوری و مرکزی ) و دَوَرانها
کاربرد مساحت
کاربرد چهار ضلعیها
کاربرد خطوط موازی و تشابهات
کاربرد آمار و میانگین
مقاطع مخروطی
ترسیمات هندسی
کاربرد ریاضیات در هنر و کامپیوتر
کاربرد حجم
کاربرد رابطهی فیثاغورس
2-4) طبقهبندی آندرسون :
2-4-1-2- فهمیدن :
تفسیر کردن
طبقهبندی کردن
خلاصه کردن
استنباط کردن
مقایسه کردن
تبیین کردن
2-7-1-3- به کار بستن
اجرا کردن
انجام دادن (مورد استفاده قرار دادن)
2-7-1-4- تحلیل کردن
متمایز کردن
سازمان دادن
نسبت دادن
2-7-1-5- ارزشیابی
2-7-1-6- آفریدن (خلق کردن) :
تولید کردن
طرحریزی
پدید آوردن
2-7-2- بعد دانش:
ابعاد این بعد شامل:
الف) اطلاعات:
ب) روندهای ذهنی:
ج) روندهای روانی ـ حرکتی:
4- دانش فراشناختی :
آزمون تیمز(TIMSS)
سخن پایانی
پیشینه پژوهش
- در ایران
-در خارج از کشور:
خلاصه پیشینههای پژوهش
فهرست منابع و مأخذ:
منابع فارسی
منابع انگلیسی