ادبیات نظری جهت گیری مذهبی و پیدایش اعتیاد
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق جهت گیری مذهبی و پیدایش اعتیاد (فصل دوم) در 42 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.
مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
قسمتهایی از مبانی نظری و پیشینه پژوهش:
جهت گیری مذهبی
طی سالیان طولانی برخی اندیشمندان مذهب را عامل عقبماندگی جوامع تلقی میکردند، اما در گذر زمان مشخص شد که نه تنها مذهب الهی عامل عقبماندگی نیست بلکه میتواند عامل پیشرفت جوامع نیز باشد. در این زمینه و با این ادعا این پرسش مطرح میشود که آیا مذهب میتواند بهعنوان یک عامل محرک مانند سرمایه فیزیکی بر توسعه و حتی تولید, توزیع و مصرف اثر مثبت داشته باشد؟ در اینجا سعی شده است مذهب از بعد اثرگذاری بر این عوامل و پدیدهها به عنوان سرمایه مذهبی تعریف شود. در اینجا یادآور میشویم که منظور ما از مذهب، انحرافهای ایجاد شده در بعضی مقاطع زمانی برای بهرهبرداری سیاسی, استحکام حکومت و یا خام کردن مردم جامعه همچون دوران پس از اوجگیری حکومت عباسیان و پس از آن عثمانیها و یا صفویان و چرخش مسیر تبلیغات آموزههای مذهبی به سمت حفظ منافع حاکمان نیست, بلکه مذهبی واقعی و خالص که همراه آموزههای پیشبرنده در جامعه مطرح است.
نقش مذهب و سلامت معنوی در پیشگیری از اعتیاد
مواد مخدر و اعتیاد به عنوان یک پدیده اجتماعی جوامع مختلف را با فرهنگهای مختلف تحت سیطره خود در آورده است. اعتیاد و سوء استفاده از مواد مخدر بیش از همه، قشر جوان و نیروی فعال جامعه را هدف خود قرار داده است. دین اسلام به دلیل ماهیت اجتماعیاش و دیدگاهی که نسبت به انسان و رشد و کمال او دارد، در بردارنده بسیاری از مولفههای جامعهشناختی است. بدین معنا که چون اساسا بر طبق آموزههای این دین لزوما راه کمال از میان بسترهای اجتماعی میگذرد، لذا طیف وسیعی از دستورات در جهت زندگی اجتماعی سمت و سو یافته است، در این صورت بجا نیست اگر متوقع باشیم که قرآن کریم بعنوان سر چشمه معارف اسلامی نسبت به آنچه امروز انحراف اجتماعی نامیده میشود فاقد دیدگاه باشد. به عکس، خطوط کلی و کلان آنرا به تصویر کشیده است. از آنجا که مذهب و باورهای مذهبی از جمله عوامل فرهنگی هستند که باید در ارتقای سلامت، درمان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی مورد توجه بیشتر قرار گیرند، لذا آشنایی صحیح با مبانی دینی انسان را از مبدا سیر در اندیشههای نادرست و ابتلای به انحرافات باز میدارد. بسیاری از جامعه شناسان معتقدند که جامعه ما در دوران گذار به سر میبرد. یکی از نشانههای این دوران، بیهنجاری، نابسامانی، بیقانونی، افزایش جرم و جنایت و از همه مهمتر افزایش اعتیاد هست که روزانه بسیاری از ما آنرا لمس و یا مشاهده میکنیم. از آنجایی که یکی از مؤلفههای اصلی سرمایه در هر جامعه و محیط کاری نیروی انسانی سالم و پرتوان آنست، از این رو تمام پیشرفتهای علمی مرهون تلاش افرادی است که در سلامتی کامل به سر میبرند (جلیلیان، 1380). اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر از موانع عمدهی توسعه جوامع به شمار میرود و از خطرات عمدهای است که سلامتی نسل جوان را مورد تهاجم قرار میدهد. از دیدگاه تعلیم و تربیت اسلامی تمامی کژ رفتاریها و انحرافات بشر از نبود و یا ضعف اعتقاد مذهبی ریشه میگیرد و پایبندی به اصول مذهبی، بزرگترین عامل بازدارنده از انحرافهای اجتماعی است. (محمدی و دادخواه،1380: 28) در این راستا، فقه زنده و جاویدان اسلام که بر پایه عقل ومنطق و اندیشه استوار است و یکی از پایههای استدلالی آن را ارزیابی مصالح و مفاسد تشکیل میدهد، اعتیاد به مواد مخدر و دیگر اعتیادهای زیانبار و فساد انگیز را که کوچکترین نفعی به حال مردم ندارد، حرام و غیر مشروع اعلام کرده است و مرتکب آن را علاوه بر مضرات فردی و جسمی که متحمل میگردد، مستوجب عذاب و عقاب معرفی میکند. تحریم اسلام بر اساس بینش خاص انسانی، اجتماعی و اخلاقی پایهگذاری شده است که در تفسیر و توجیه نظریه اسلام میتوان افزود که فساد الکل و یا مواد تخدیری در مضرات جسمی و روانی و فردی آن خلاصه نمیگردد، بلکه ارتکاب و آلودگی به آنها دارای عواقب وخیم اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی متعددی است که هر کدام به تنهایی میتواند علت تحریم و ممنوعیت به شمار آید. (عقیقی بخشایشی، 1357)
میتوان گفت افرادی که احساس کفایت اجتماعی و مذهبی در آنها ضعیف است، برای فرار از اضطراب اجتماعی به مواد مخدر روی میآورند و آسیب پذیرند. از طرف دیگر اعتیاد با از بین بردن ارزشهای اخلاقی، انسانی و مذهبی و دور کردن افراد از فطرت متعالی انسان، آنها را مستعد پذیرش فرهنگ پوچ و مخرب مینماید. بنابراین نقش مذهب در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی به گونهایست که بسیاری از نظریه پردازان بزرگ جهان مذهب را به عنوان یک عامل مستحکم در مقابل آسیبهای اجتماعی تلقی نمودهاند. (محمدی و دادخواه ،1380).
فهرست مطالب مبانی نظری و پیشینه پژوهش جهت گیری مذهبی و پیدایش اعتیاد (فصل 2) به شرح زیر می باشد:
2-4- جهت گیری مذهبی
2-4-1- سرمایه مذهبی
2-4-2- سرمایه مذهبی و ایمان
2-4-3- خودفزایندگی و استهلاک سرمایه مذهبی
2-4-4- مرور دیدگاه چند روانشناس در مورد دین
2-5-تعاریف اعتیاد
2-5-1- علل گرایش به اعتیاد
2-5-2- پیشگیری از اعتیاد
2-5-3- نظریههای انحرافات اجتماعی (پیدایش اعتیاد)
2-5-4- علل گرایش به اعتیاد
2-5-4-1- علل فردی
2-5-4-2- علل خانوادگی
2-5-4-3- علل اجتماعی
2-5-5- نقش مذهب در درمان اعتیاد
2-5-6- نقش مذهب و سلامت معنوی در پیشگیری از اعتیاد
2-5-7- عوامل تشدید کننده اعتیاد
2-5-7-1- راهکارهای کاربردی
2-6- پیشینه تجربی تحقیق
2-6-1- تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور
2-6-2- تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور
2-7- جمعبندی مطالعات انجام شده
منابع