دانلود فایل ورد Word بررسی تغییرات رابط کاربری بر نحوه تعامل کاربر با شبکه های اجتماعی و ارائه مدل

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته کامپیوتر و IT (آموزش_و_پژوهش)

عنوان:بررسی تغییرات رابط کاربری بر نحوه تعامل کاربر با شبکه های اجتماعی و ارائه مدل

تعداد صفحات : 79

چکیده:

با توجه به افزایش استفاده از اینترنت و رفع بسیاری از نیازهای کاربران از طریق وب، تحقیق در مورد کاربردها، امکانات و نحوه تعامل کاربران با وب اهمیت ویژه ای یافته است. یکی از تکنولوژی‌هایی که در2 دهه اخیر مرکز توجه محققان و همچنین کاربران بوده است، شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر وب هستند. با به وجود آمدن شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر وب بسیاری از کاربران تمرکز خود را بر روی ایجاد ارتباطات جدید و یا حفظ ارتباطات قدیمی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی معطوف کرده اند. با توجه به نقش شبکه های اجتماعی در زندگی حرفه ای و نیز ایجاد و حفظ ارتباطات، نحوه تعامل کاربر با شبکه اجتماعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

هدف از انجام این تحقیق بررسی میزان کاربپذیری شبکه های اجتماعی با تکیه بر تجربه کاربری استفاده کاربر از لینکدین است تا بر اساس مشکلات موجود در این شبکه بتوان مبنایی برای طراحی واسط کاربری شبکه های اجتماعی ایجاد کرد. بدین منظور از روشی مطرح در تعامل انسان و کامپیوتر موسوم به ارزیابی کاشفه ای استفاده شده است که برای بالا رفتن ضریب اطمینان از روش تست کاربر بر اساس سناریو بهره گرفته شده است.

روش ارزیابی مکاشفه ای یکی از روش‌های ارزیابی میزان کاربردپذیری است. ارزیابی کاربردپذیری شاخه ای از علم تعامل انسان با کامپیوتر است که به بررسی میزان رضایت کاربر در هنگام کا با سیستم می پردازد. این روش بیشتر در بررسی واسط کاربری نرم افزار‌ها و وب سایت‌ها کاربرد دارد. برای دستیابی به اعتبار بیشتر، از ترکیب ارزیابی مکاشفه ای و تست کاربر بر اساس سناریوهای از پیش مشخص شده استفاده شده است که در ادامه به طور کامل توضیح داده خواهد شد. در این تحقیق با به کارگیری روش ارزیابی مکاشفه ای در کنار استفاده از سناریوهایی که تمامی ابعاد مورد مطالعه را دربرمی گیرند، به بررسی رفتار کاربر و نیز بررسی مشکلات مطرح شده توسط کاربران پرداخته می شود. با انجام ارزیابی مکاشفه ای لیستی از مشکلات کاربران در تعامل با شبکه اجتماعی لینکدین مشخص گردید. برای اعتبارسنجی و اطمینان از نتایج به دست‌ آمده از روش مذکور، از روش تست کاربر استفاده گردید.

پس از بررسی رابط کاربری در مرحله اول و ارسال چک لیست بر اساس چک لیست ارزیابی مکاشفه ای نیلسون، برای 60 نفر در رده سنی 16 تا 40 سال، از سوی 38 نفر پاسخ دریافت گردید. چک لیست مذکور برای 30 زن و 30 مرد ارسال گردید و از سوی 17 زن و 21 مرد پاسخ دریافت شد. در طول انجام این ارزیابی 48 مورد مشکل مربوط به طراحی واسط کاربری توسط کاربران گزارش گردید.

برای اعتبارسنجی و اطمینان از مشکلات گزارش شده در روش ارزیابی، با 7 نفر داوطلب سناریوهایی که از پیش تهیه دیده شده بود و تمامی جنبه های مورد ارزیابی را در بر می گیرد و با استفاده ازستناریو ها میزان موفقیت 88% گزارش شده است.

در ادامه به تفصیل به روش انجام و نتایج حاصل از تحقیق پرداخته خواهد شد.

 

فهرست مطالب:

فصل 1- مقدمه

1-1- تاریخچه تعامل انسان با کامپیوتر

1-2- شبکه‌های اجتماعی

1-2-1- چرا کاربران عضو شبکه‌های اجتماعی می‌شوند؟

1-2-2- انواع شبکه‌های اجتماعی

1-3- تعاریف تجربه کاربری و اهمیت پرداختن به آن

1-3-1- تعریف تجربه کاربری

1-3-2- اهمیت تجربه کاربری

1-4- ارزیابی مکاشفه ای

فصل 2- مروری بر ادبیات تحقیق و مبانی نظری

2-1- سادگی طراحی واسط کاربری

2-2- جستجوی برجسته و تابعی

2-3- طراحی دکمه‌های برجسته

2-4- جدایی عناصر

2-5- فرم‌های ساده و قابل استفاده

2-6- به روز رسانی به موقع

2-7- کاربرمحور بودن واسط کاربری

فصل 3- پیشینه پژوهشی

3-1- دیده شدن وضعیت سیستم

3-2- ایجاد ارتباط یک به یک بین سیستم و دنیای واقعی

3-3- کنترل کاربر و آزادی

3-4- رعایت استاندارد و سازگاری

3-5- جلوگیری از خطا

3-6- شناخت به جای دوباره فراخوانی

3-7- انعطاف‌پذیری و کارایی

3-8- طراحی زیبا و حداقلی

3-9- کمک به کاربران برای تشخیص و رفع خطا و بازگشت به حالت قبل از خطا

3-10- راهنما و مستندات سیستم

فصل 4- روش انجام پژوهش

4-1- روش‌های ارزیابی استفاده شده و توجیه استفاده از آنها

4-2- چرخه مورد استفاده در تحقیق

4-3- پرسشنامه

4-3-1- انتخاب شرکت کنندگان

4-4- مراحل انجام تحقیق

4-4-1- انجام ارزیابی مکاشفه ای

4-4-2- تست کاربر

4-4-3- اندازه گیری میزان موفقیت و سختی

4-4-4- بررسی میزان کارایی بر اساس معیار زمانی

4-4-1- مشاهده میدانی

فصل 5- بحث و نتیجه‌گیری

فصل 6- پیشنهادها و فرصت‌های پژوهشی آینده

6-1- پیشنهادها

6-2- فرصت‌های پژوهشی آینده

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته کامپیوتر و IT (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3500 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 79

حجم فایل:1,563 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل