فایل انداره گیری بلوغ حاکمیت معماری سرویس گرایی سازمان با استفاده از چارچوب COBIT

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته کامپیوتر و IT (آموزش_و_پژوهش)

این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد.

چکیده:
امروزه معماري سرویس گرا (SOA) به عنوان یک رویکرد مناسب براي بهبود چابکی و افزایش کارایی سیستم ها مورد توجه قرار گرفته است. از آنجا که سازمانها در فرایند استفاده از این فناوري با چالش هاي زیادي نظیر پیچیدگی طراحی ساختار تصمیم گیري، مدیریت و حاکمیت سرویس هاو نبود فرایندهاي حاکمیت مواجه هستند، بنابراین نیازمند یک چارچوب جامع و قابل اجرا براي حاکمیت SOA هستند تا چالش هاي موجود را برطرف ساخته و ساختار حاکمیت و مکانیزم هاي کنترلی را تعریف نماید.همچنین برای تعیین یک نقشه راه برای استقرار معماری سرویس گرا نیازمند تعیین سطح بلوغ حاکمیت این معماری است.در این تحقیق  چارچوب های موجود و چالش های معماری سرویس گرا مورد مطالعه قرارمی گیرد. براین اساس ما برای استقرار معماری سرویس گرایی در سازمان از  COBIT ، که یک چارچوب استاندارد حاکمیت فناوری اطلاعات سازمانی است استفاده کرده  و سطح بلوغ حاکمیت   معماری سرویس گرا را مورد بررسی قرار می دهیم.چارچوب پیشنهادی  با تمرکز بر پوشش مولفه های حاکمیت SOA و معیاری برای تعیین سطح بلوغ حاکمیت،راه حلی مناسب برای حاکمیت موثر معماری سرویس گرا و تدوین  نقشه راه فراهم می سازد.

کلمات کلیدی: بلوغ حاکمیت،معماری سرویس گرا،چارچوب حاکمیت SOA ، COBIT ،نقشه راه SOA

 
فهرست مطالب
فصل اول : مقدمه و کلیات تحقیق    1
1.1    مقدمه    2
1.2    تعریف و بیان مسئله    3
1.3    هدف از انجام تحقیق    5
1.4    پرسشها ی تحقیق    5
1.5    محدوده ی پژوهش    6
1.6    فرضیات تحقیق    6
1.7    ساختار پایان نامه    7
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق    9
2.1    مقدمه    10
2.2    معماری سرویس گرا    10
2.2.1    مفاهیم اصلی معماری سرویس گرا    13
2.2.2    چرا معماری سرویس گرا    16
2.2.3    مزایای معماری سرویس گرا    17
2.2.4    لایه های معماری سرویس گرا    19
2.3    حاکمیت :    24
2.4    حاکمیت فناوری اطلاعات (IT)    26
2.4.1    چارچوب حاکمیت COBIT    28
2.5    حاکمیت معماری سرویس گرا    32
2.5.1    ضرورت و اهمیت حاکمیت معماری سرویس گرا    38
2.5.2    رابطه حاکمیت فناوری اطلاعات و حاکمیت معماری سرویس گرا    38
2.6    مؤلفه های اصلی حاکمیت معماری سرویس گرا    43
2.6.1    اشخاص    44
2.6.2    سیاست هاو خط مشی ها    46
2.6.3    فرایندها    48
2.6.4    تکنولوژی    50
2.7    چارچوب حاکمیت معماری سرویس گرا    56
2.7.1    چارچوب حاکمیت معماري سرویسگرا در دیدگاه WebMethods    60
2.7.2    چارچوب حاکمیتمعماري سرویسگرا در دیدگاه IBM    61
2.7.3    چارچوب حاکمیت معماري سرویسگرا در دیدگاه Oracle    62
2.7.4    چارچوب حاکمیت معماري سرویسگرا در دیدگاه  Software AG    63
2.8    خلاصه    64
فصل سوم : روش تحقیق    66
3.1    مقدمه    82
3.2    اجزای چارچوب COBIT    83
3.3    معیارهای  سرویس های(اطلاعات) کبیت    84
3.4    سنجش عملکرد    85
3.5    اهداف کنترلی    88
3.6    نمودار افراد    89
3.7    چالش هایی حاکمیت معماری سرویس گرا با آن مواجه است    90
3.8    سیستم مدیریت سیاست    93
3.8.1    تأثیر حاکمیت معماری سرویس گرا بر چرخه حیات سرویس    95
3.8.2    چرخه حیات سرویس    96
3.8.3    نقاط کنترلی زمان طراحی سرویس    97
3.8.4    نقاط کنترلی زمان اجرای سرویس    100
3.9    چرخه حیات حاکمیت    102
3.9.1    برنامه ریزی و سازماندهی(PO)    105
3.9.2    اکتساب وپیاده سازی    110
3.9.3    تحویل و حمایت    115
3.9.4    نظارت و ارزیابی    119
فصل چهارم : پیاده سازی و ارزیابی چارچوب    123
4.1    مقدمه    126
4.2    مدل بلوغ چارچوب حاکمیت پیشنهادی :    126
4.2.2    سطح های بلوغ فرایند حاکمیت    128
4.3    تعیین عنصر های ارزیابی چارچوب    140
4.4    مولفه های چارچوب حاکمیت معماری سرویس گرا    143
4.5    تحلیل و ارزیابی چارچوب پیشنهادی    145
4.6    مقایسه و تطبیق    146
4.6.1    نتایج مقایسه    150
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات    151
5.1    نتیجه گیری    Error! Bookmark not defined.
5.2    کارهای آتی    153
5.2.1    مطالعه در زمینه تشکیلات و تجهیزات مورد نیاز برای پشتیبانی از فرایند های حاکمیت :    154
5.2.2    بررسی امکان استفاده از روش کارت امتیازی متوازن(BSC) در ارزیابی بلوغ حاکمیت SOA وارائه نقشه راه SOA:    154
5.2.3    ارئه یک معیار برای ارزیابی مدل چارچوب حاکمیت SOA   :    154
منابع و مآخذ    155

 
 
 
فهرست جدول ها
جدول 3.1    چالش هایی که بوسیله حاکمیت معماری سرویس گرا مورد توجه قرار می گیرند    91
جدول 3.2    چارت RACI  فرایند طرح SOA    106
جدول 3.3    چارت RACI فرایند تعریف معماری    107
جدول 3.4    چارت RACI فرایند مدیریت سرمایه گذاری    108
جدول 3.5    چارت RACIفرایند ساختار    110
جدول 3.6    چارت RACI فرایند مدیریت سبد سرویس    111
جدول 3.7    چارت RACI فرایند بهره وری    112
جدول 3.8    چارت RACI  مدیریت سبد راه حل    113
جدول 3.9    چارت RACI فرایند پذیرش زیرساخت    114
جدول 3.10    چارت RACI  فرایند مدیریت سطح سرویس    116
جدول 3.11    چارت RACI مدیریت انتشار و تغییر    117
جدول 3.12    چارت RACI فرایند مدیریت اجرای سیاست ها و استاندارد    118
جدول 3.13    چارت RACI فرایند شناسایی و تخصیص هزینه ها    119
جدول 3.14    چارت RACI نظارت و ارزیابی عملکرد SOA    120
جدول 3.1    چارت RACI فرایند نظارت و ارزیابی    121
جدول 3.16    چارت RACI فرایند مدیریت مشکل و حواث    122
جدول 4.1    نگاشت بین چالش ها و مسائل موجود در پیاده سازی SOA و الزامات چارچوب حاکمیت SOA    141
جدول 4.2    ارزیابی کیفی چارچوب    145
 

فهرست شکل ها
شکل 2.1    مؤلفه های پایه معماری سرویس گر    16
شکل 2.2    لایه های داخلی معماری سرویس گرا    19
شکل 2.3    تجزیه فرایندهای حرفه به واحدهای سازنده اصلی(سرویس های حرفه)    20
شکل 2.4    ارتباط لایه سرویس های حرفه با لایه سرویس های نرم افزاری    22
شکل 2.5    ارتباط لایه سرویس های نرم افزاری با سیستم های موروثی    24
شکل 2.6    ابعاد مدل کوبیت    30
شکل 2.7    فازهای مدل فرایندی کوبیت    32
شکل 2.8    دیاگرام ارتباطات معماری سرویس گرا    33
شکل 2.9    نعریف حاکمیت معماری سرویس گرا از دیدگاه oracle    35
شکل 2.10    الگوی مهندسی سرویس BITAM-SOA    42
شکل 2.11    همسویی حاکمیت سازمان،فناوری اطلاعات ومعماری سرویس گرا    43
شکل 2.12    مولفه های اصلی حاکمیت معماری سرویس گرا    44
شکل 2.13    میزان تاثیر هریک از گروههای اشخاص موثر در حاکمیت SOA  براساس نظرسنجی شرکت oracle    46
شکل 2.14    ارتباط پروتکل ها در وب سرویس    56
شکل 2.15    مولفه های اصلی چارچوب حاکمیت معماری سرویس گرا و تاثیر آن بر چرخه حیات سرویس    58
شکل 2.16    چرخه حیات حاکمیت معماری سرویس گرا از دیدگاه WebMethods    61
شکل 2.17    چارچوب حاکمیت SOA در دیدگاه IBM    62
شکل 2.18    نقاط کلیدی برای سیاست گذاری در چارچوب حاکمیت SOAدر دیدگاه Oracle    63
شکل 3.1    روابط اجزا و بخش های مختلف کبیت    83
شکل 3.2    نمونه هایی از اهداف    86
شکل 3.3    نمونهاي از معیارهاي دستاورد احتمالی    87
شکل 3.4    نمونه ای از شاخص های عملکرد    87
شکل 3.5    نمایش اهداف و شاخص ها    88
شکل 3.6    اجرای سیاست های زمان اجرا از طریق سیستم انتقال پیام    100
شکل 3.7    شماتیک چارچوب پیشنهادی کوبیت برای معماری سرویس گرا    104
شکل 4.1    نمایش نموداری مدل   بلوغ    128
 

 

 


فصل اول
1    مقدمه و کلیات تحقیق
 

 

 

 

1.1    مقدمه
      امروزه فناوری اطلاعات و به خصوص معماری سرویس گرا فرصت هایی را در جهت بهبود چابکی و کارایی توسعه سیستم های اطلاعاتی به وجود آورده است.معماری سرویس گرا به عنوان رهیافت برتر در حوزه معماری سیستم های اطلاعاتی به سازمان ها کمک می کندتا بتوانند نیازمندی های کسب و کاری شان را با زیرساخت فناوری اطلاعات به سرعت مطابقت داده و نسبت به تقاضاهای بازار واکنش دهند.
این معماری یک استراتژی است که دربرگیرنده دو جنبه سازمانی و تکنولوژی است.از نقطه نظر تکنولوژی،سازمان نیاز به فراهم آوردن زیر ساختی (گذرگاه سرویس سازمانی ) برای برقراری تعامل و یکپارچگی  داردو از منظر سازمانی،نیازمند ساختار سازمانی مناسب،تعریف مسئولیت ها و نقش های سازمانی مرتبط،با توسعه نرم افزار و تدوین فرایندهای مناسب برای طراحی سرویس ها،شناسایی سرویس های جدید و چرخه عمر سرویس ها است.از طرفی برای آنکه حوزه کسب و کار بتواند به سرعت خود را با تغییرات تطبیق دهد،بایستی بتواند به مجموعه ای از سرویس های کسب وکاری و سرویس های اشتراکی دسترسی پیدا کند.با وجود اینکه بسیاری از شرکت ها در فرایند پیاده سازی SOA  نسبت به فراهم ساختن الزامات و پیش نیازهای مطرح شده تلاش می کنند ولیکن به دلیل پیچیدگی این فرایند عمدتا با چالش هایی نظیر: (مالکیت سرویس ، تعیین ساختار تصمیم گیری ، تعریف و تعیین سرویس های اشتراکی، مدیریت تغییر سرویس های اشتراکی ، ارزیابی کارایی و کیفیت سرویس ، مدیریت سطوح سرویس) مواجه می شوند و ممکن است علی رغم صرف انرژی زیاد و سرمایه گذاری های کلان از مسیر صحیح منحرف شده و دچار شکست شوند.
بنابراین برای مقابله با چالش های ذکر شده و کسب مزایای این فناوری، سازمان نیازمند استقرار یک نظام رفتاری مناسب است تا علاوه بر تعریف نقش ها و مسئولیت ها و تعیین ساختار تصمیم گیری،قابلیت های سازمانی مورد نیاز را فراهم نماید.این نظام رفتاری در واقع همان نظام حاکمیت است.حاکمیت  مکانیزمی است که اطمینان می دهد قوانین،خط مشی ها و سیاست ها،استاندارد ها و رویه ها در سازمان پذیرفته شده و مورد اجابت قرار گرفته است.یعنی اطمینان نمائیم که افراد هر آنچه درست است را انجام می دهند.
1.2    تعریف و بیان مسئله
فقدان حاکمیت می تواند یک مانع جدی برای موفقیت سازمان باشد.حاکمیت معماری سرویس گرا،کاربرد حاکمیت سازمان برای تحقق معماری سرویس گرا است].41[حاکمیت SOA مفهومی است که برای فعالیت های مرتبط با سرویس ها در معماری سرویس گرا و حاکمیت سرویس ها در چرخه پیاده سازی آنها استفاده می شود.حاکمیت SOA چالش های مطرح در فرایند پیاده سازی و پذیرش معماری سرویس گرا را با ایجاد قابلیت هایی در سازمان برطرف می کند.این قابلیت ها با استفاده از یک چارچوب موثر معماری سرویس گرا پوشش داده می شود.
چارچوب حاکمیت معماری سرویس گرا شامل 1)یک مدل مرجع حاکمیت که به عنوان نقطه شروع به کار گرفته شده و در بر گیرنده 4 مولفه اصلی زیر ساخت فنی،سیاست ها،فرایندها و نقش هاست و 2)چرخه حیات سرویس که یک فرایند تکرار پذیر برای تعریف سرویس و بومی سازی مدل حاکمیت SOA است].41[
هدف اصلی ازچارچوب حاکمیت معماری سرویس گرا،استقرار معماری سرویس گرا در سازمان است.چارچوب یک رویکرد تدریجی را تعریف می کند که سازمان بتواندعلاوه بر پوشش نیازمندی های جاری خود،نیل به اهداف بلند مدت SOA را مد نطر قرار دهد.یک چارچوب حاکمیت SOA  به مدیران سازمان اطمینان می دهد که :
•    سرویس های صحیح ایجاد شده،نیازمندی های کسب و کار را پوشش می دهند.
•    یک رویکرد سازگار برای کشف،استفاده،تعریف،طراحی،پیاده سازی،اجرا و مدیریت سرویس ها تعریف شده است.
•    سرمایه گذاری سرویس ها صورت گرفته و مالکان سرویس ها مشخص شده اند.
•    سرویس ها منطبق بر سیاست های حاکمیت ایجاد شده اند.
•    سرویس ها در یک روش امن طراحی شده،ساخته و اجرا می شوند.
•    سرویس ها در یک روش میزان پذیر  مدیریت می شوند.
•    نقش های حاکمیت SOA، مسئولیت ها و مجوز ها شناخته شده و به طور قابل قبول اجرا می شوند.
بر این اساس سازمان نیاز به یک برنامه دارد که همان نقشه راه معماری سرویس گراست و بر مبنای یک چارچوب حاکمیت SOA در یک رویکرد تدریجی و با سنجش بلوغ سرویس گرایی،به شرکت ها کمک نماید تا حرکت به سمت SOA را شروع کرده و گذار به SOA را در هر مرحله مدیریت کنند و به این طریق مزایای مورد انتظار SOA نظیر استفاده مجدد سرویس ،بهبود یکپارچگی، تعامل پذیری و چابکی کسب و کار را بدست آورند.
در این تحقیق به منظور ارائه مولفه های اصلی حاکمیت معماری سرویس گرا مطلوب ، به  شناخت چارچوب های موجود حاکمیت   SOA پرداخته و  برای حرکت سازمان ها به سمت استقرار حاکمیت معماری سرویس گرا ،  COBIT  را که یک چارچوب کنترل برای حاکمیت فناوری اطلاعات    پذیرفته شده است مورد مطالعه و استفاده قرار می دهیم.این چارچوب  بطور کامل ارزیابی فرایندها،ساختار حاکمیت و مکانیسم های کنترل را مورد خطاب قرار می دهد. چارچوب COBIT برخی از عناصر مهم حکومت SOA  را پشتیبانی نمی کند ما با استفاده از مؤلفه های اصلی  معماری سرویس گرایی سازمان و چرخه حیات حاکمیت مبتنی بر     COBIT و شناخت  یک مدل بلوغ حاکمیت SOA  به ارزیابی واندازه گیری  بلوغ حاکمیت معماری سرویس گرا سازمان می پردازیم.
 


1.3     هدف از انجام تحقیق
بر اساس مطالب ذکر شده در قسمت قبل هدف اصلی این تحقیق شناخت حاکمیت معماری سرویس گرا ، مولفه ها ، سیاست ها  و ویژگی های آن به منظور ارایه یک چارچوب مطلوب برای حرکت سازمان ها در استقرار حاکمیت معماری سرویس گرا و تلفیق سرویس گرایی با فناوری اطلاعات برای افزایش انعطاف پذیری سازمان جهت دست یابی  اهداف  کسب وکار است. بر این اساس هدف این تحقیق را می توان به بخش های زیر تفکیک نمود:
    هم سویی فناوري اطلاعات و کسب و کار با تمرکز بر فرایندهاي کسب وکار و  پشتیبانی از محرك هاي فناوري اطلاعات و کسب و کار
    سازماندهی فرایندهاي چرخه حیات سرویس و حاکمیت براساس مدل فرایند
    تعریف و مدیریت اهداف کنترلی قابل اندازه گیري براي هر فرایند
    آشنایی با مفاهیم و اصول معماری سرویس گرا و درک ارتباط بین اصول و موضوعات مطرح شده و ارتباط آنها با موضوع حاکمیت
    تشریح اهمیت حاکمیت معماری سرویس گرا والزامات پیاده سازی آن

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته کامپیوتر و IT (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3648 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 156

حجم فایل:2,572 کیلوبایت

 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل