بررسی کارائی و اﺛر بخشی سیستم حسابداری مدیریت در شرکت های شهرک صنعتی شهر کرمانشاه
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته حسابداری (آموزش_و_پژوهش)
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:207
فهرست مطالب :
چكيده: 1
مقدمه: 2
فصل اول: كليات تحقیق
1-1 مقدمه 4
2-1 تاریخچه مطالعاتی. 4
3-1 بیان ﻣﺳﺄله 5
4-1 چارچوب نظری تحقیق. 6
5-1 فرضیه های پژوهش.. 10
6-1 اهداف تحقیق. 11
7-1 حدود مطالعاتی. 12
1-7-1قلمرو زمانی. 12
2-7-1 قلمرو مکانی. 12
3-7-1قلمرو موضوعی. 12
8-1 واژگان کلیدی و اصطلاحات.. 12
فصل دوم :مروری بر ادبيات تحقيق
1 – 2 گفتار اول مباني مديريت و الگوهاي ارزيابي عملكرد 16
1– 1– 2 مقدمه 16
2 – 1 – 2 سير تاريخی مديريت.. 18
3 – 1 – 2 مفاهيم سازمان و مديريت: 20
4 – 1 – 2 مکاتب مديريت علمی. 27
5 – 1 – 2 سطوح، مناطق، مهارتها و مسئوليت های مديريت.. 42
6 – 1 – 2 اثر بخشی عملكرد مديران. 51
2 - 2 گفتار دوم : حسابداری مدیریت.. 70
1 - 2 – 2 مقدمه 70
2 - 2 – 2 تاریخچه حسابداری مدیریت.. 70
3 – 2 – 2 مفاهیم حسابداری مدیریت.. 79
4 – 2 – 2 ویژگی های كیفی اطلاعات حسابداری مدیریت.. 85
5 – 2 – 2 حرفه حسابداری مدیریت.. 86
6 – 2 – 2 آیین رفتار حرفه ای. 88
7 – 2 – 2 كاربردهای حسابداری مدیریت : 90
9 – 2 – 2 جایگاه حسابداری مدیریت درجهان امروز. 103
3 – 2 گفتار سوم : تمرکز و عدم تمركز در سازمان. 105
1 – 3 – 2 مقدمه 105
2 – 3 – 2 تعریف تمرکز و عدم تمرکز. 105
3 – 3 – 2 اصول تفویض اختیار : 106
4 – 3 – 2 محدودیت های تفویض اختیار. 107
5 – 3 – 2 عوامل تعیین كننده حدود و میزان تفویض اختیار : 108
6 – 3 – 2 ارتباط تصمیم گیری و تمرکز. 111
7 – 3 – 2 ارتباط تمرکز، پیچیدگی و رسمیت.. 116
8 – 3 – 2 محاسن و معایب عدم تمركز: 120
4 – 2 گفتار چهارم : ابهام ( عدم اطمينان ) 121
1 – 4 – 2 مقدمه 121
2 – 4 – 2 تعريف محيط. 121
3 – 4 – 2 محيط عمومی در برابر محيط اختصاصی. 122
4 – 4 – 2 محيط واقعی در برابر محيط ذهنی. 123
5 – 4 – 2 رابطه محيط و ساختار سازمان. 124
6 – 4 – 2 چارچوب ارزيابي محيط. 126
7 – 4 – 2 سازش با محيط نامطمئن. 129
8 – 4 – 2 چارچوبی برای واکنش های سازمان دربرابر محيط نامطمئن. 137
5 – 2 گفتار پنجم : پیشینه تحقيق. 139
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
1-3 مقدمه 146
2 – 3 روش تحقیق. 146
3 - 3 مدل تحلیلی تحقیق. 147
4 - 3 جامعه آماری. 148
5 – 3 روشهای جمع آوری اطلاعات.. 149
6 – 3 اعتبار ( روائی ) پرسشنامه 149
1 – 6 – 3 اعتبار محتوائی. 150
2 – 6– 3 اعتبار ساختاری ( اعتبار سازه ) 150
7 – 3 پایائی پرسشنامه 150
8 – 3 روش آزمون فرضیه های تحقیق. 151
فصل چهارم: تجزيه و تحليل دادهها
1-4 مقدمه 153
2 - 4 تجزيه و تحليل داده ها 153
3 - 4 تحليل توصيفی اطلاعات.. 153
1- 3 - 4 - آمار اطلاعات فردی پرسش شوندگان. 154
4 – 4 تحليل استنباطی اطلاعات.. 157
1-4-4 آزمون فرضيه اول: 160
2-4-4 فرضيه دوم : 161
3-4-4 فرضيه سوم : 162
4-4-4 فرضيه چهارم : 163
5-4-4 فرضيه پنجم : 164
6-4-4 فرضيه ششم : 165
7-4-4 فرضيه هفتم : 166
8-4-4 فرضيه هشتم : 167
9-4-4 فرضيه نهم : 168
10-4-4 فرضيه دهم : 169
11-4-4 فرضيه يازدهم : 170
12-4-4 فرضيه دوازدهم : 171
13-4-4 فرضيه سيزدهم : 172
14-4-4 فرضيه چهاردهم : 173
15-4-4 فرضيه پانزدهم : 174
16-4-4 فرضيه شانزدهم : 175
17-4-4 فرضيه هفدهم : 176
فصل پنجم: نتيجهگيري و پيشنهادات
1-5 مقدمه 179
2 – 5 نتایج و پیشنهادات تحقیق. 179
3 – 5 پیشنهادات.. 179
1 – 3 – 5 پیشنهادات حاصل از تحقیق. 179
2 - 3 – 5 پیشنهادات برای تحقیقات آتی. 181
4 – 5 محدودیت های تحقیق. 181
پیوست ها
پیوست الف) پرسشنامه 183
پیوست الف) جداول و نتایج اماری. 190
منابع و ماخذ
منابع فارسي: 201
منابع لاتین: 203
چکیده لاتین. 207
فهرست جداول :
جدول 1– 2 منابع قدرت ناشی از «مقام» و «توان شخصی» افراد 26
جدول 2 – 2 طرز تفكرهاي قديم و جديد مديريت.. 49
جدول 3 – 2 : اهداف شرکت های آمریکایی. 58
جدول 4– 2 شاخص هاي اثربخشي انواع گروه هاي ذينفع. 63
جدول 5 - 2 : کانون های هشتگانه معیارهای اثربخشی. 67
جدول 7 – 2 چارچوب ارزيابي محيط. 128
جدول8 – 2 تفکیک هدف ها و جهت گیریهای دوایر سازمانی. 133
جدول 9 – 2 محیط نامطمئن – تفکیک و انسجام واحدهای سازمانی در مؤسسات مختلف.. 133
جدول 10 – 2 شکل های مکانیکی و ارگانیکی سازمان. 135
جدول 11 – 2 چارچوب اقتضائی برای محيط نامطمئن و واكنش های سازمان. 138
جدول 1 – 4 توزیع سنی پرسش شوندگان. 154
جدول 2 – 4 توزیع سطح تحصیلات پرسش شوندگان. 155
جدول3 – 4 توزیع سابقه کار پرسش شوندگان. 156
جدول 4 – 4 توزیع جنسیت پرسش شوندگان. 157
جدول 5 – 4 تجزیه واریانس رگرسیون خطی ساده 159
جدول 6 - 4 تجزیه و تحلیل فرضیه اول. 160
جدول 7 - 4 تجزیه و تحلیل فرضیه دوم 161
جدول 8 - 4 تجزيه و تحليل فرضيه سوم : 162
جدول 9 - 4 تجزيه و تحليل فرضيه چهارم : 163
جدول 10 – 4 تجزيه و تحليل فرضيه پنجم : 164
جدول 11 – 4 تجزيه و تحليل فرضيه ششم : 165
جدول 12– 4 تجزيه و تحليل فرضيه هفتم 166
جدول 13 – 4 تجزيه و تحليل فرضيه هشتم 167
جدول 14 – 4 تجزيه و تحليل فرضيه نهم 168
جدول 15 – 4 تجزيه و تحليل فرضيه دهم 169
جدول 16 – 4 تجزيه و تحليل فرضيه يازدهم 170
جدول 17 – 4 تجزيه و تحليل فرضيه دوازدهم 171
جدول 18 – 4 تجزيه و تحليل فرضيه سيزدهم 172
جدول 19 – 4 تجزيه و تحليل فرضيه چهاردهم 173
جدول 20 – 4 تجزيه و تحليل فرضيه پانزدهم 174
چکیده :
سيستم های حسابداري مديريت اطلاعات لازم در برنامه ريزی و کنترل را فراهم می سازند . فعاليت های اين نظام عبارتست از جمع آوری ، طبقه بندی ، تلخيص ، پردازش ، تحليل و گزارش اطلاعات به مديريت و نظاير آن .گزارش های حسابداري مديريت ، برخلاف اطلاعات حسابداری مالی ، بايد چنان باشند که در اتخاذ تصميم درون سازمانی بکارآيند.
اهداف اصلی اين تحقيق عبارتند از :
1 - تعيين اثربخشی سيستم حسابداری مديريت بر عملکرد مديران
2 - مشخص نمودن عوامل موثر بر سيستم حسابداري مديريت
3 - تعيين معيارهای اثربخشی عملکرد مديران
4 - تعيين عوامل موثر بر کارايی سيستم حسابداري مديريت در فرآيند راهبری سازمان
پژوهش با استفاده از پرسش از مديران ارشد شرکتهای توليدی فعال در شهرک صنعتی شهر کرمانشاه به عمل آمده است. ابزار اندازﻩگيری در تحقيق پرسشنامه بوده است.براي اثبات فرضيه ها از آزمون فيشر و تحليل رگرسيون استفاده گرديد.
طی اين پژوهش اثبات گرديد:
بين ابهام کاری و سيستم حسابداری مديريت رابطه مثبت وجود ندارد.
بين عدم تمرکز و سيستم حسابداری مديريت رابطه مثبت وجود دارد.
بين سيستم حسابداری مديريت و عملکرد مديران رابطه مثبت وجود دارد.
سيستم حسابداري مديريت فاقد اثر مداخله گرانه بر روي ارتباط بين ابهام کاري و عملکرد مديران است.
سيستم حسابداري مديريت داراي اثر مداخله گرانه بر روي ارتباط بين عدم تمرکز و عملکرد مديران است.
مدیریت ، فراگرد به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی بر مبنای یک نظام ارزشی پذیرفته شده است که از طریق برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل عملیات برای دستیابی به اهداف تعیین شده، صورت می گیرد.
حسابداری مدیریت را می توان فرآیند شناسائی ، اندازه گیری ، گردآوری ، تهیه ، تفسیر و انتقال آن گروه از اطلاعات مالی و سایر اطلاعات کمی که توسط مدیریت به منظور یرنامه ریزی ، کنترل و ارزیابی عملیات در داخل یک واحد اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرد ، تعریف کرد.
جوهره مدیریت تصمیم گیری است و تصمیم گیری ذاتا با رویدادهای آتی سروکار دارد به همین دلیل حسابداری مدیریت بر خلاف حسابداری مالی که اساسا بر اطلاعات گذشته تمرکز دارد ، عمدتا فراهم کننده اطلاعاتی با ماهیت جاری و آتی است . علاوه بر این ، اطلاعات حسابداری مدیریت برای آنکه بتواند مدیران سطوح مختلف سازمان را در تصمیم گیریها و ارزیابی ها کمک کند باید به شکل تفصیلی و در اسرع وقت در دسترس قرار گیرد. نهایتا اینکه اطلاعات حسابداری مدیریت هنگامی سودمند واقع می شود که مربوط ، صحیح ، قابل اعتماد و درصورت برآوردی بودن بر رویه های صحیح برآورد مبتنی باشد.
جدیدترین و پذیرفته شده ترین تعریف حسابداری مدیریت درسطح وسیع : تعریفی است كه فدراسیون بین المللی حسابداران[1] ارائه كرده است وازحمایت كامل انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان نیز برخوردار است .
در این فصل ابتدا بصورت کلی متغیرها و موضوع تحقیق تشریح می گردد ، در ادامه مدل تحلیلی ، فرضیات ، روش پژوهش ، قلمرو زمانی ، مکانی ، موضوعی و اصطلاحات پژوهش ارائه ﻣﻰگردد.
2-1 تاریخچه مطالعاتی
در ابتدا چنهال و موریس[1] (1986)چهار خصوصیت اطلاعاتی سیستم حسابداری مدیریت را تعیین نمودند شکل زیر چکیده ای از مشخصات اطلاعاتی را نشان می دهد که شامل : حیطه عمل (محدود تا گستردگی سیستم حسابداری مدیریت) ، بهنگام بودن (کند / استاندارد تا سریع / سفارشی نسبت به درخواست ها) ، سطوح تجمیع (از خلاصه شده تا بسیار مفصل و مشروح) و یکپارچگی (از اطلاعات فقط مختص به یک دپارتمان تا اطلاعاتی مختص به سایر دپارتمان ها) می باشد.
در حالیکه این تجزیه ابعادMAS برای ارزیابی نظر و دیدگاه کاربران در مورد اطلاعات MAS مفید واقع می شود و سنجش مطمئنی از این زمینه را به عمل می آورد اما ممکن است کسی دیدگاه گسترده تری را اخذ کند چون این چهار بعد یک سطح از کیفیت و پیشرفتگی را برای MAS تشریح می کنند
بحث ابهام در بخش کانونی بیشتر مطالعات سیستم حسابداری مدیریت قرار گرفته و به طور تجربی اثر تعدیل کننده یا واسطه گرانه آنها مورد بررسی قرار گرفته است .
برخی از متغیرهای ابهام بکار رفته در مطالعات MAS عبارتند از :
ابهام محیطی مشاهده شده ، جهت گیری های استراتژیک ، عدم تمرکز ، فرهنگ ملی ، ابهام کاری و وابستگی .
باونز و ابرنتی بیان داشتند که شناخت شرایط تاثیرگذار در طراحی MAS بسیار محدود شده است در حالیکه شناخت این شرایط برای آشنائی طراحان با متغیرهای پیشین که ممکن است نتیجه طرح MAS در سازمان باشند بسیار با اهمیت است. نتیجه این تحقیق با تحقیقات قبلی که به بررسی اثر تعاملی یک متغیر پیشین بر روی رابطه بین MAS و متغیر پیامد ﻣﻰپردازد مغایر است.
3-1 بیان ﻣﺳﺄله
در فرایند برنامه ریزی حسابداران مدیریت برای تدوین برنامه های آتی از طریق فراهم کردن اطلاعات در تصمیم گیری راجع به خرید، تولید و فروش محصول و همچنین در ارزیابی پروژه های سرمایه ای کمک می کنند.
حسابداران مدیریت از طریق تهیه گزارشهای عملکرد که در آن نتایج واقعی با نتایج برنامه ریزی شده برای هریک از مراکز مسئولیت مقایسه می شود، به فرآیند کنترل کمک می کنند.
ساختار سازمانی به منظور حصول اطمینان از عملکرد موثر؛ با اختیار ، مسئولیت و تخصصی کردن فعالیتها سر وکار دارد، حسابداری مدیریت با بکارگیری حسابداری سنجش مسئولیت ، سیستم حسابداری را به منظور تعریف و تلفیق بهتر این روابط ، طراحی و اجرا می کند.
حسابداری مدیریت از طریق استقرار و نگهداری سیستمهای موثر برای ارائه و گزارشگری اطلاعات ، به وظیفه انتقال اطلاعات کمک ﻣﻲکند.
بودجه و گزارشهای عملکرد که توسط حسابداران مدیریت تهیه می شود،بر ایجاد انگیزه در کارکنان سازمان تاثیر عمده می گذارد.
با توجه به مشخص شدن اهمیت ونقش سیستم حسابداری مدیریت در فرآیند راهبری و مدیریت اثربخش سازمان حال این سوال در ذهن محقق نقش می بندد که چه عواملی بر سیستم حسابداری مدیریت اثرگذار است؟ عملکرد مدیران به چه نحو و تا چه میزان تحت تاثیر حسابداری مدیریت قرار می گیرد؟ در این تحقیق سعی می گردد پاسخی علمی برای این سوالات ارائه گردد.
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی سیستم حسابداری مدیریت بر عملکرد مدیران است در این راستا سیستم حسابداری مدیریت به 4 زیرمجموعه کلی شامل :وسعت قلمرو سیستم حسابداری مدیریت ، سطوح تجمیع در سیستم حسابداری مدیریت ، انسجام و یکپارچگی سیستم حسابداری مدیریت و بهنگام بودن سیستم حسابداری مدیریت طبقه بندی شده است و 2 عامل ، ابهام كاری ( عدم اطمینان ) و عدم تمرکز نیز به عنوان عوامل موثر بر این سیستم در نظر گرفته می شوند که به صورت غیرمستقیم بر عملکرد مدیران اثرگذار هستند.
و...