تبیین رابطه بین مدیریت سود و کیفیت حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته حسابداری (آموزش_و_پژوهش)

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه:145

فهرست مطالب :

چكيده 1

مقدمه 2

فصل اول: كليات تحقیق

1-1) مقدمه 4

2-1) تاریخچه مطالعاتی. 5

3-1) بیان مسأله 12

4-1) چهارچوب نظری تحقیق. 16

5-1) فرضیه های پژوهش.. 17

6-1) اهداف تحقیق. 17

7-1 اهمیت تحقیق. 18

8-1 حدود مطالعاتی. 19

9-1) تعریف واژه ها و اصطلاحات.. 19

فصل دوم: مروری بر ادبيات تحقيق

1-2) مقدمه 22

2-2) مفاهيم مختلف سود 24

1-2-2) سود 24

2-2-2) اهداف گزارشگري سود 24

3-2-2) پيش بيني سود و استفاده كنندگان پيش بيني سود 25

4-2-2) فوايد سود براي سرمايه گذاران. 26

3-2) مديريت سود 28

1-3-2) فرضیه های طرح پاداش.. 30

2-3-2) فرضیه های قرارداد بدهی. 30

3-3-2) فرضیه های هزینه های سیاسی. 31

4-3-2) تئوری نمایندگی. 31

5-3-2) انواع قراردادها و نظريه نمايندگي. 35

1-5-3-2) قرارداد برمبناي رفتار يا زمان. 36

2-5-3-2) قرارداد برمبناي نتيجه يا محرك. 36

6-3-2) هموار سازي سود 37

1-6-3-2) انواع هموارسازي سود 39

2-6-3-2) روش های هموارسازی سود 41

7-3-2) حسابداري تعديلات جامع. 41

8-3-2) حساب سازي. 41

9-3-2) انگیزه های مدیریت سود 42

1-9-3-2) تامین انتظارات تحلیل گران مالی. 42

2-9-3-2) به منظور جلوگیری از مشکلات تعهدات استقراض و تلاش برای کم کردن هزینه های سیاسی  42

3-9-3-2) هموارسازی سود طی یک دوره زمانی بلند مدت با رشد مناسب.. 43

4-9-3-2) تامین کردن احتیاجات طرح پاداشی. 43

5-9-3-2) تعویض مدیریت.. 43

10-3-2)مديريت سود خوب در برابر مديريت سود بد 44

4-2) کیفیت حسابرسی. 45

1-4-2) چارچوب کیفیت حسابرسی. 46

2-4-2) مباحث نظری و شواهد تجربی در باب کیفیت حسابرسی. 48

1-2-4-2) تقاضا برای کیفیت حسابرسی. 50

2-2-4-2) عرضه کیفیت حسابرسی. 51

3-2-4-2) رابطه بین اجزای کیفیت حسابرسی. 52

4-2-4-2) محصولات کیفیت حسابرسی. 54

5-2-4-2) خلاصه محصولات کیفیت حسابرسی. 60

3-4-2) اندازه حسابرس.. 63

4-4-2) تخصص گرایی در صنعت.. 65

1-4-4-2) دوره تصدی حسابرس.. 67

5-2) تبیین رابطه بین مدیریت سود و کیفیت حسابرسی. 68

1-5-2) تبيين فرضیه های پژوهش.. 72

6-2) بحث کلی. 75

فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

1-3) مقدمه 83

2-3) روش پژوهش.. 83

3-3) فرضیه های پژوهش.. 83

4-3) جامعه و نمونه آماری. 85

1-4-3) جامعه آماری. 85

2-4-3) نمونه آماری. 85

5-3) روش ها و ابزار های جمع آوری اطلاعات.. 86

6-3) متغیرهای پژوهش و شیوه اندازه گیری متغیرها 86

7-3) آمار توصیفی. 89

8-3) آمار استباطی. 89

فصل چهارم: تجزيه و تحليل داده‌ها

1-4 مقدمه‏ 92

2-4) روش تجزیه وتحلیل داده ها 93

3-4) آمار توصیفی. 93

4-4) آمار استنباطی. 98

1-4-4) آزمون فرضیه فرعی اول. 99

2-4-4) آزمون فرضیه اصلی. 101

1-2-4-4) آزمون همبستگی با استفاده از رگرسیون خطی ساده 101

2-2-4-4) تاثیر متغیرهای کنترل بر ارتباط بین مدیریت سود وکیفیت حسابرسی. 103

5-4) خلاصه تجزیه و تحلیل داده ها 106

فصل پنجم : نتيجه‌گيري و پيشنهادات

1-5 مقدمه 108

2-5) نتایج آزمون فرضیه ها 108

1-2-5) نتیجه آزمون فرضیه فرعی اول. 108

2-2-5) نتیجه آزمون فرضیه فرعی دوم 109

3-2-5) نتیجه آزمون فرضیه اصلی. 110

3-5) نتیجه گیری. 112

4-5) پیشنهادها 113

1-4-5) پیشنهادهای مبتنی بر نتایج پژوهش.. 113

2-4-5) پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی. 114

5-5) محدودیت های پژوهش.. 115

پیوست ها

جدول لیست شرکت ها ومؤسسات حسابرس آنها 117

خروجی نرم افزار SPSS. 120

جداول و نمودارهای آماری. 130

منابع و ماخذ

منابع فارسي. 140

منابع لاتین. 143

چکیده انگلیسی. 145

فهرست جداول :

جدول (1-2) مطالعات بررسی کننده همبستگی بین اجزای کیفیت حسابرسی. 56

جدول(2-2) خلاصه مطالعات انجام شده پیرامون محصولات کیفیت حسابرس.. 61

جدول (1-4) جدول آمار توصیفی مربوط به متغیر وابسته مديريت سود قبل از نرمال کردن. 93

جدول (2-4) جدول آزمون نرمال بودن برای متغیر وابسته مديريت سود 93

جدول (3-4) جدول آمار توصیفی مربوط به متغیر وابسته مديريت سود بعد از نرمال کردن. 95

جدول (4-4) جدول آزمون نرمال بودن برای متغیر وابسته مديريت سود بعد از حذف داده هاي پرت.. 96

جدول (5-4) نتایج آمار توصیفی. 98

جدول (6-4) شاخص نسبت همبستگی مجدور اتا ، پيرسون واسپيرمن فرضيه فرعي اول. 100

جدول (7-4) شاخص نسبت همبستگی مجدور اتا ،پيرسون واسپيرمن فرضيه فرعي دوم 100

جدول (8-4) نتایج آزمون بر اساس آماره ضریب همبستگی پیرسون. 101

جدول (9-4) نتایج حاصل از بررسی مدل رگرسیون خطی ساده قبل از متغيرهاي كنترل. 102

جدول (10-4) تحلیل واریانس قبل از متغيرهاي كنترل. 102

جدول (11-4) جدول همبستگی مدل رگرسیون خطی چندگانه با وجود متغيرهاي كنترل. 103

جدول (12-4) ضرایب رگرسیون چندگانه با وجود متغيرهاي كنترل. 104

جدول (13-4) تحلیل واریانس رگرسیون چندگانه 104

جدول (14-4) نتايج كلي آزمون فرضيه های پژوهش برحسب ميزان P- مقدار. 105

چکیده :

هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین مدیریت سود و کیفیت حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. به عبارت دیگر در این پژوهش سعی شده است به این سوال پاسخ داده شود که آیا بالا بودن کیفیت حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران نشان دهنده مدیریت سود پایین در این شرکت هاست یا خیر؟ برای پاسخ گویی به این پرسش نمونه ای به تعداد 70 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، در دوره زمانی 1381 تا 1387 مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش متغیر مدیریت سود با استفاده از مدل تعدیل شده جونز ،1995 و متغیر کیفیت حسابرسی نیز با استفاده از دو معیار اندازه حسابرس و دوره تصدی حسابرس مورد ارزیابی قرار گرفت. برای آزمون فرضیه های پژوهش از مدل های رگرسیون و مجزوراتا ( ) در سطح معنی داری 95 درصد استفاده شده است. لازم به توضیح است که از ضرایب هبستگي پیرسون و اسپیرمن در سطح معنی داری 95 درصد نیز استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که در حالت کلی بین مدیریت سود و معیارهای اندازه حسابرس و دوره تصدی حسابرس و در نهایت کیفیت حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه ضعیف اما معنی داری وجود دارد. به صورتی که با افزایش متغیرهای کنترل شامل جریان های نقدی استاندارد شده، شاخص زیان، شاخص درآمد و اندازه شرکت به مدل، همبستگی بین مدیریت سود و کیفیت حسابرسی تا اندازه بسیار کمی یعنی از 238/0 به 250/0 افزایش می یابد.

از جمله عوامل اساسی در ایجاد تغییرات بنیادی در محیط اقتصلدی ایران، می توان عمومی شدن مالکیت بنگاه های اقتصادی، تأمین مالی از طریق مشارکت عمومی و خصوصی سازی بخش های دولتی و بنگاه های اقتصادی را نام برد. در چنین شرایطی شفافیت و کیفیت مطلوب اطلاعات مالی، که پایه و اساس تصمیم گیری های بهینه اقتصادی سرمایه گذاران، اعتباردهندگان و بطور اعم استفاده کنندگان از اطلاعات است، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. حال ازیک سو بر اساس تئوری نماینگی مدیران، نمایندگان سهامداران شرکت بوده و بایستی در جهت منافع آنها عمل نمایند. اما گاهی اوقات مدیران در وضعیت هایی قرار می گیرند که تصمیم هایشان به نفع سهامداران شرکت نبوده و باعث مخدوش شدن گزارش های مالی می شوند در واقع مديريت سود زمانی رخ می دهد كه مديران قضاوت خويش را در گزارش گري مالي و در نحوه ثبت وگزارش های مالي بصورتي وارد نمايند كه تغيير در محتواي گزارش هاي مالي، برخي از سهامداران را نسبت به عملكرد اقتصادي شركت گمراه نمايد. و از سوی دیگر درست در نقطه مقابل، اصولاً در یک بنگاه اقتصادی، محیط حسابرسی حاکم، نقش اساسی در جهت بوجود آوردن کیفیت مطلوب اطلاعات مالی ایفا می کند. در واقع حسابرسی میکانیزمی کارا برای فراهم کردن اطلاعات شفاف و قابل اتکا ایجاد می کند. به همین جهت در این پژوهش با اشاره به این که کیفیت حسابرسی قابلیت اتکای اطلاعات را بالا می برد به بررسی رابطه بین کیفیت حساببرسی و مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است.

یکی از اهداف اساسی وضع استانداردهای حسابداری این است که استفاده کنندگان بتوانند با اتکا بر صورت های مالی تصمیم های نسبتاً مربوط و صحیحی اتخاذ کنند، پس نیاز حرفه حسابداری به آن شیوه گزارشگری می باشد که منافع تمام استفاده کنندگان به صورتی مطلوب رعایت شود. اما همان طور که از تعریف مدیریت سود بر می آید، مدیران برای رسیدن به اهداف خاصی که منطقاً منافع عده ای خاص را تأمین می کند، سود را طوری گزارش می کنند که این با هدف تأمین منافع عمومی استفاده کنندگان مغایرت دارد. حسابرسان وظیفه دارند بر مطلوبیت صورت های مالی در چارچوب استانداردهای حسابداری صحه بگذارند، در حالی که استاندارد های حسابداری نیز در بعضی از موارد دست مدیران را برای انتخاب روش حسابداری باز می گذارد . در واقع مشکل از آنجا ناشی می شود که مدیریت سود در بعضی مواقع باعث گمراه کننده شدن صورت های مالی می شود، در حالی که صورت های مالی از نظر قرار گرفتن درچارچوب استانداردهای حسابداری مشکلی نداشته و حسابرسان از این نظر نمی توانند بر صورت های مالی اشکالی بگیرند. پس با توجه به این موضوع که سود یکی از مهمترین عوامل در تصمیم گیری ها می باشد، آگاهی استفاده کنندگان از قابل اتکا بودن سود می تواند آن ها را در اتخاذ تصمیم یاری دهد (مشایخی و صفری، 1385،ص 36)1.

در این راستا یک مؤسسه حسابرسی مستقل و با مهارت، قادر به شناخت ارائه نادرست اقلام صورت های مالی مورد رسیدگی بوده و می تواند نسبت به ارائه صحیح آن بر صاحبکار خود تأثیرگذار باشد تا در نتیجه آن اطلاعات مالی قابل اتکایی گزارش شود. رسیدن به این هدف مطلوب به خصوصیات مؤسسات حسابرسی کاملاً وابسته است و این خصوصیات مؤسسات حسابرسی می تواند به شکل مثبت یا منفی با کیفیت حسابرسی در ارتباط باشد به نظر تیت من و ترومن2 (1989) حسابرس با کیفیت تر صحت اطلاعات ارائه شده را بهبود می بخشد و به سرمایه گذاران اجازه می دهد برآورد دقیق تری از ارزش شرکت بدست آورند.

و...

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته حسابداری (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 2765 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 145

حجم فایل:1,056 کیلوبایت

 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل