ارزیابی میزان اتکا معامله گران بورس اوراق بهادار تهران به اطلاعات سرمایه فکری در تصمیمات

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته حسابداری (آموزش_و_پژوهش)

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه:148

فهرست مطالب :

چكيده: 1

مقدمه: 2

فصل اول: كليات تحقیق

1-1)مقدمه 4

2-1) تاریخچه مطالعاتی. 4

3-1) بیان مسئله 6

4-1) چارچوب نظری. 7

5-1) فرضیات تحقیق. 8

6-1) اهداف تحقیق. 8

7-1) اهمیت و ضرورت تحقیق. 8

8-1) تعریف عملیاتی. 9

فصل دوم: مروری بر ادبيات تحقيق

1-2 مقدمه 15

2-2( سرمایه های فکری. 15

1-2-2) تعاریف مربوط به سرمایه های فکری. 20

2-2-2) بررسی موشکافانه علل وجود تفاوت ها در زمینه ارائه تعریفی واحد از سرمایه های فکری. 22

3-2-2) دلایل افزایش توجه به سرمایه فکری. 22

1-3-2-2) پدیده اقتصاد کلان. 22

2-3-2-2) خصوصیات موجود در منابع نامشهود 23

3-2) تاریخچه سرمایه فکری. 25

1-3-2) بررسی اثر سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی و کسب مزیت رقابتی: 27

1-1-3-2) سرمایه های فکری و عملکرد سازمانی. 27

2-1-3-2) نقش ماموریت در بالابردن عملکرد 29

3-1-3-2) مزیت رقابتی. 30

4-1-3-2) مزیت مشهود در مقابل نامشهود 31

5-1-3-2) مدیریت دانش، ابزاری برای تبدیل سرمایه های فکری به مزیت رقابتی. 31

6-1-3-2) ارتباط سرمایه ی فکری ، سرمایه ی اجتماعی و مزیت رقابتی. 32

4-2) اندازه گیری سرمایه فکری. 34

1-4-2) مدل های توصیفی سنجش سرمایه ی فکری. 35

1-1-4-2) مدل های مبتنی بر سرمایه ی بازار. 38

2-1-4-2) مدل های مستقیم سرمایه ی فکری. 39

3-1-4-2) مدل بازده دارایی ها 40

4-1-4-2) مدل های کارت امتیازی. 50

5-1-4-2) مدل های تجسمی. 51

2-4-2) مدل های تجویزی سنجش سرمایه ی فکری. 52

3-4-2) مدل های سنجش دارایی های/ سرمایه های دانشی. 53

4-4-2) ابزارهای سرمایه ی فکری. 54

5-2) افشاء سرمایه های فکری. 54

1-5-2) مقدمه 54

2-5-2) افشاء سرمایه های فکری. 55

3-5-2) تولد اولین و دومین گزارش سرمایه های فکری در جهان. 55

4-5-2) تئوریهای ارائه شده در ارتباط با افشاء سرمایه های فکری. 56

5-5-2) فاکتورهای مهم در افشاء سرمایه های فکری. 58

1-5-5-2) اندازه شرکت.. 58

2-5-5-2) تمرکز مالکیت ها در یک نقطه 58

3-5-5-2) استقلال هیئت مدیره 59

4-5-5-2) عمر شرکت.. 59

6-5-2) خصوصیات یک بیانیه افشاء مناسب.. 59

1-6-5-2) قابل پیشبینی کردن عملکرد 59

2-6-5-2) قابل استفاده بودن برای تصمیم گیرندگان. 60

3-6-5-2) داشتن ارتباط با استانداردهای گزارش دهی مالی موجود 60

7-5-2) گزارش دهی سرمایه فکری. 61

8-5-2) صورت وضعیت سرمایه های فکری. 62

1-8-5-2) گزارش سرمایه فکری. 63

2-8-5-2)گزارش جریان سرمایه فکری. 63

3-8-5-2)گزارش یادداشت سرمایه فکری. 63

فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

1-3) مقدمه 69

2-3)روش تحقيق. 69

3-3) قلمرو تحقيق. 70

1-3-3) قلمرو موضوعي. 70

2-3-3) قلمرو مكاني. 70

3-3-3) قلمرو زماني. 70

4-3) روش‏هاي گردآوري اطلاعات.. 71

5-3) ابزار گردآوري اطلاعات.. 72

6-3) مدل مفهومي تحقيق. 72

7-3) جامعه آماري تحقيق. 73

8-3) آزمون فرضيه‏ها 74

9-3) روش تجزيه و تحليل داده‏ها 75

1-9-3) آزمون همبستگي. 75

2-9-3( رگرسيون چندگانه 76

3-9-3) آزمون نرمال بودن ( كولموگروف- اسميرنوف ) 76

4-9-3- آزمون خود همبستگي ( دوربين- واتسن ): 77

5-9-3) چند هم‏خطي: 77

6-9-3) بررسي نرمال بودن خطاها 78

10-3) شيوه اندازه‏گيري متغيرهاي پژوهش.. 78

1-10-3) مولفه های سرمایه فکری. 78

1-1-10-3) كارايي سرمايه فيزيكي : 79

2-1-10-3) كارايي سرمايه انساني. 79

3-1-10-3) كارايي سرمايه ساختاري. 80

2-10-3) شاخص های تصمیمات سرمایه گذاران: 80

1-2-10-3) نوسانات قیمت سهام 81

2-2-10-3) حجم معاملات سهام 81

3-2-10-3)نسبت قيمت به سود 82

4-2-10-3)سود هر سهم 83

5-2-10-3)سود نقدی پرداخت شده: 84

6-2-10-3)ریسک سیستماتیک (B): 84

7-2-10-3)ثبات روند EPS: 85

3-10-3) متغیرهای کنترل. 85

1-3-10-3) اندازه شرکت.. 85

2-3-10-3) نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام 85

فصل چهارم: تجزيه و تحليل داده‌ها

1-4) مقدمه‏ 88

2-4) شاخص‏هاي توصيفي متغيرها 89

3-4) روش آزمون فرضيه‏هاي تحقيق. 93

1-3-4) بررسي اعتبار مدل. 93

4-4) تجزيه‏وتحليل فرضيه‏هاي تحقيق. 94

1-4-4) بررسي فرض نرمال بودن متغيرهاي وابسته 95

2-4-4)آزمون فرضيه اول. 96

3-4-4) آزمون فرضيه دوم 101

4-4-4) آزمون فرضيه سوم 105

5-4-4) آزمون فرضيه چهارم 109

1-5-4-4) ضرايب مقدار ويژه و شاخص وضعيت بين متغير مؤلفه‏هاي سرمايه فكري و EPS . 113

6-4-4) آزمون فرضيه پنجم 114

7-4-4) آزمون فرضيه ششم 118

8-4-4) آزمون فرضيه هفتم 122

9-4-4) خلاصه نتایج آزمون فرضیه ها 126

فصل پنجم: نتيجه‌گيري و پيشنهادات

1-5) مقدمه 129

2-5) ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها طبق شرایط متغیر ها 129

1-2-5) نتیجه فرضیه اول. 130

2-2-5) نتیجه فرضیه دوم 130

3-2-5) نتیجه فرضیه سوم 131

4-2-5) نتیجه فرضیه چهارم 131

5-2-5) نتیجه فرضیه پنجم 132

6-2-5) نتیجه فرضیه ششم 133

7-2-5) نتیجه فرضیه هفتم 133

3-5) نتیجه گیری کلی. 134

4-5) پیشنهادهایی مبتنی بر یافته های تحقیق. 135

5-5) پیشنهادهایی برای تحقیق های آتی. 135

6-5) محدودیتها و موانع تحقیق. 136

پیوست ها

پیوست الف) اسامی شرکت های نمونه و میانگین سرمایه فکری محاسبه شده: 138

پیوست ب) همبستگی و رگرسیون به تفکیک سال. 140

منابع و ماخذ

منابع فارسي: 145

منابع لاتین: 146

چکیده انگلیسی: 148

فهرست جداول :

جدول 1-2 مهم ترین تعاریف ارائه شده توسط محققان. 21

جدول 2-2: سیر تکاملی سرمایه فکری. 25

جدول 3-2 گزارش سرمایه فکری شرکت.. 63

جدول 1-3 نحوه محاسبه متغیرها 80

جدول 1-4 : شاخص های توصیف کننده متغیرها تحت شاخص های مرکزی ، شاخص های پراکندگی و شاخص های شکل توزیع. 89

جدول 2-4 : شاخص های توصیف کننده متغیرهای تحقیق تحت شاخص های مرکزی به تفکیک سال. 90

جدول 3-4 : آزمون نرمال بودن متغیر وابسته 96

جدول 4-4: ضريب همبستگي پيرسون، سطح معني‏داري و تعداد نمونه آماري بين متغير مؤلفه‏هاي سرمايه فكري و نوسانات قيمت سهام. 97

جدول 5-4: تحليل واريانس بين مؤلفه‏هاي سرمايه فكري و نوسانات قيمت سهام 97

جدول 6-4: ضريب همبستگي، ضريب تعيين و آزمون دوربين واتسون بين متغير مؤلفه‏هاي سرمايه فكري و نوسانات قيمت سهام 98

جدول 7-4: ضرايب معادله رگرسيون بين متغير مؤلفه‏هاي سرمايه فكري و نوسانات قيمت سهام 99

جدول 8-4: ضريب همبستگي پيرسون، سطح معني‏داري و تعداد نمونه آماري بين متغير مؤلفه‏هاي سرمايه فكري و نسبت قيمت به سود. 101

جدول 9-4: تحليل واريانس بين مؤلفه‏هاي سرمايه فكري و نسبت قيمت به سود 102

جدول 10-4: ضريب همبستگي، ضريب تعيين و آزمون دوربين واتسون بين متغير مؤلفه‏هاي سرمايه فكري و نسبت قيمت به سود. 102

جدول 11-4: ضرايب معادله رگرسيون بين متغير مؤلفه‏هاي سرمايه فكري و نسبت قيمت به سود 103

جدول 12-4: ضريب همبستگي پيرسون، سطح معني‏داري و تعداد نمونه آماري بين متغير مؤلفه‏هاي سرمايه فكري و حجم معاملات سهام. 105

جدول 13-4: تحليل واريانس بين مؤلفه‏هاي سرمايه فكري و حجم معاملات سهام 106

جدول 14-4: ضريب همبستگي، ضريب تعيين و آزمون دوربين واتسون بين متغير مؤلفه‏هاي سرمايه فكري و حجم معاملات سهام . 106

جدول 15-4: ضرايب معادله رگرسيون بين متغير مؤلفه‏هاي سرمايه فكري و حجم معاملات سهام 108

جدول 16-4: ضريب همبستگي پيرسون، سطح معني‏داري و تعداد نمونه آماري بين متغير مؤلفه‏هاي سرمايه فكري و EPS. 110

جدول 17-4: تحليل واريانس بين مؤلفه‏هاي سرمايه فكري و EPS. 110

جدول 18-4: ضريب همبستگي، ضريب تعيين و آزمون دوربين واتسون بين متغير مؤلفه‏هاي سرمايه فكري و EPS . 111

جدول 19-4: ضرايب معادله رگرسيون بين متغير مؤلفه‏هاي سرمايه فكري و EPS. 112

جدول 20-4: ضريب همبستگي پيرسون، سطح معني‏داري و تعداد نمونه آماري بين متغير مؤلفه‏هاي سرمايه فكري و ثبات روند EPS. 114

جدول 21-4: تحليل واريانس بين مؤلفه‏هاي سرمايه فكري و ثبات روند EPS. 115

جدول 22-4: ضريب همبستگي، ضريب تعيين و آزمون دوربين واتسون بين متغير مؤلفه‏هاي سرمايه فكري و ثبات روند EPS. 115

جدول 23-4: ضرايب معادله رگرسيون بين متغير مؤلفه‏هاي سرمايه فكري و ثبات روند EPS. 116

جدول 24-4: ضريب همبستگي پيرسون، سطح معني‏داري و تعداد نمونه آماري بين متغير مؤلفه‏هاي سرمايه فكري و DPS. 118

جدول 25-4: تحليل واريانس بين مؤلفه‏هاي سرمايه فكري و DPS. 119

جدول 26-4: ضريب همبستگي، ضريب تعيين و آزمون دوربين واتسون بين متغير مؤلفه‏هاي سرمايه فكري و DPS  119

جدول 27-4: ضرايب معادله رگرسيون بين متغير مؤلفه‏هاي سرمايه فكري و DPS. 120

جدول 28-4: ضريب همبستگي پيرسون، سطح معني‏داري و تعداد نمونه آماري بين متغير مؤلفه‏هاي سرمايه فكري و ریسک سیستماتیک . 122

جدول 29-4: تحليل واريانس بين مؤلفه‏هاي سرمايه فكري و ریسک سیستماتیک... 123

جدول 30-4: ضريب همبستگي، ضريب تعيين و آزمون دوربين واتسون بين متغير مؤلفه‏هاي سرمايه فكري و ریسک سیستماتیک. 123

جدول 31-4: ضرايب معادله رگرسيون بين متغير مؤلفه‏هاي سرمايه فكري و ریسک سیستماتیک... 124

جدول 32-4: ضریب مولفه های سرمایه فکری و شاخصهای تصمیمات سرمایه گذاران. 126

جدول 33-4 رابطه بین سرمایه فکری با سه متغیر حجم معاملات سهام ، EPS و DPS. 127

چکیده :

فرايند تصميم گيري سرمايه گذارن، تحت تاثير تركيبي از اطلاعات مالي و غير مالي است، اما گزار ش هايي كه مديران در رابطه با عملكرد و نحوه فعاليت شركت به بازار سرمايه ارايه مي كنند، صرفا ابعاد مالي و مشهود قضيه را در بر مي گيرد و کمتر اطلاعاتی در مورد اقلام نامشهود را در بر میگیرد، بنابراين علاوه بر اطلاعات مالي رايج، سرمایه گذاران به اطلاعات بيشتري در مورد عوامل نامشهودی كه بر قيمت سهام موثر است، نیاز دارند .

در این تحقیق سعی شده قدرت مربوط بودن اطلاعات مربوط به سرمایه فکری در تصمیمات سرمایه گذاری از طریق آزمون های آماری اندازه گیری شود تا به کمک آن بتوانیم به سرمایه گذاران متغیرهایی را معرفی کنیم تا آن ها بتوانند با وارد کردن این متغیرها در مدل تصمیم خود به بازده بهتری دست یابند.

پس از جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون های آماری به این نتیجه رسیدیم که بین سرمایه فکری و سه شاخص تاثیر گذار بر تصمیمات سرمایه گذاران یعنی متغیرهای حجم معاملات سهام ، EPS و DPS (فرضیات سوم ، چهارم و ششم ) رابطه معنی داری وجود دارد. بنابراین می توان به سرمایه گذارانی که در مدل تصمیم خود از متغیرهای حجم معاملات سهام ، EPS و DPS استفاده میکنند پیشنهاد کرد که جهت بالاتر بردن بازده خود می توانند متغیر سرمایه فکری را نیز در مدل تصمیم خود وارد کنند. همچنین در این تحقیق ما به این نتیجه رسیدیم که بین سرمایه فکری و چهار شاخص دیگر تاثیر گذار بر تصمیمات سرمایه گذاران یعنی متغیرهای نوسانات قیمت سهام ، نسبت قيمت به سود ، ثبات روند EPS و ریسک هر سهم (فرضیات اول ، دوم ، پنجم و هفتم ) هیچ گونه رابطه معنی داری وجود ندارد. بنابراین سرمایه گذارانی که در مدل تصمیم خود از این چهار متغیر استفاده می کنند ، در صورت افزودن متغیر سرمایه فکری به جمع متغیرهای موجود در مدل تصمیم خود ، تغییر عمده ای را در بازده خود نخواهند دید.

واژه گان کلیدی: سرمایه فکری، سرمایه انسانی، سرمایه فیزیکی، سرمایه ساختاری، تصمیمات سرمایه گذاران

شرایط خاص اقتصادی حاکم بر شرکت های فعال باعث گردیده تا مزیت رقابتی این شرکت ها دیگر بر پایه درایی های مشهود آنها نباشد . آن چیزی که امروزه این شرکت ها را در صحنه اقتصاد کنونی رقابت پذیر می نماید دارایی های نامشهود و به عبارتی سرمایه های فکری آنهاست. این قبیل شرکت ها با برقراری ارتباط مناسب با مشتریان و کسب تجربه لازم در این مسیر و با اتکا به دانش ، تکنیک های سازمانی و مهارتهای تخصصی خود توانسته اند این امر را محقق سازند . امروزه سود پایدار زمانی بدست می آید که اولا سازمانها راه بدست آوردن دانش را یاد بگیرند و ثانیا این دانش را مدیریت نموده و باکمک فرایندهای موجود در مدیریت دانش به سرمایه های فکری تبدیل نمایند. زمانی که شرکت ها از اقتصاد صنعتی به سمت اقتصاد دانشی حرکت می نمایند با چالش های بزرگی مانند پویایی ، عدم اطمینان و پیچیدگی روبرو می گردند. در چنین محیط کسب و کاری نیاز به آگاهی بیشتر در مورد سرمایه های فکری و کنترل آنها فزونی می یابد. اهمیت زیاد این موضوع منجر گردیده تا شرکت ها تلاش زیادتری در جهت شناسایی دارایی های نامشهود خود و از سویی مدیریت مناسب آنها نمایند

با وقوع انقلاب تکنولوژی و فناوری اطلاعات، از سالهای بعد از 1990، الگوی اقتصاد جهانی، تغییر اساسی کرد. در اقتصاد امروز، دانش به عنوان مهمترین سرمایه، جایگزین سرمایه مالی و فیزیکی شده است. سرمایه، در مورد مؤسسه‌ها، به هر دارایی برمی‌گردد که باعث ایجاد جریانهای نقدی آتی شود. بیشتر داراییهای شناخته شده، ماهیت مشهود و عینی دارند، بنابراین، سرمایه مشهود به داراییهای فیزیکی و مالی سازمان اشاره دارد. ارزش این داراییها به طور ادواری (توسط شرکتهای بخش عمومی) افشا می‌شود و به آسانی بر روی ترازنامه به دست آمده از ثبتهای مالی این شرکتها، یافت می‌شود. داراییهای فیزیکی، می‌تواند به معنی زمین، ماشین‌آلات، موجودی کالا، تجهیزات و.... باشد، درحالی که داراییهای مالی به حقوق صاحبان سهام، سودهای انباشته، سرمایه در گردش، پیش‌پرداخت هزینه‌ها، حسابهای دریافتنی و .... گفته می‌شود. اهمیت داراییهای نامشهود در تعیین سودهای آتی به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است.

امروزه از سرمایه فکری به منظور ایجاد ارزش برای سازمان استفاده می‌شود و در دنیای امروز، موفقیت هر سازمان به توانایی مدیریت این داراییها بستگی دارد. امروزه شاهد رشد اهمیت سرمایه‌های فکری، به عنوان یک ابزار مؤثر برای افزایش رقابت شرکتها هستیم. اندازه‌گیری سرمایه فکری به منظور مقایسه شرکتهای مختلف، تعیین ارزش واقعی آنها و حتی بهبود کنترل‌های آنها ضروری است.

در این فصل ما به ارائه کلیاتی از قبیل تاریخچه تحقیق ، تعریف مساله ، فرضیات تحقیق ، تعریف متغیرهای موجود در تحقیق ، بیان اهداف و اهمیت و ضرورت تحقیق پرداختیم.

و...

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته حسابداری (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 2894 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 148

حجم فایل:5,411 کیلوبایت

 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل