فایل بررسی ابزارهای جدید هوشمند سازی کسب و کارهای کلان داده ای در فضای ابری
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته کامپیوتر و IT (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد
چکیده
امروزه بسیاری از متخصصان و حتی کاربرانی که در حوزه های مختلفی از فناوری اطلاعات فعالیت می کنند از روند رو به رشد چشمگیر داده ها و چگونگی پردازش آنها شنیده اند و حداقل نمودارهای مربوطه را مشاهده کردهاند. در مثال ها عمدتاً به شبکه های اجتماعی پرداخته می شود که کاربران آنها در سال جاری بیش از 3 برابر سال پیش، داده تولید کردهاند. به این دادهها که مدیریت و پردازش آنها در حال خارج شدن از توان ابزارها و روشهای موجود است دادههای کلان یا بزرگدادهها می گویند. این دادهها از سه جنبه سرعت دسترسی، تنوع منابع و ساختار دادهای مورد تحلیل قرار می گیرد.
می دانیم که کسبوکارهای نوپا امروزه در حال افزایش هستند و موارد بسیاری همچون مدل کسبوکار و چگونگی تحلیل دادههای کاربران از اهمیت بسیاری برخوردار است. شرکتهای نوپا در آغاز با هیچ پیچیدگی دادهای و سرعت دسترسی مواجه نمیشوند. در واقع بحث دادههای کلان را میبایست در میانه راه این کسب و کارها دنبال کرد و تا زمانی که به سطح رشد و قابل قبولی نرسیدند، توجه به این نکته اهمیتی ندارد. شرکتهای نوپا در آغاز کار می بایست آیندهنگری نسبت به مشتریان خود و سرویسی که میخواهند ارائه کند داشته باشد. شرکت IBM معتقد است اکثر شرکتهای بزرگ تنها از دادههایی که از نظر مدیریت و ذخیرهسازی به راحتی در دسترس هستند استفاده می کنند. علاوه بر آن تنها یک درصد از آن دادههای موجود در اطرافشان را استفاده میکنند. میدانیم که دادهها تنها دادههای در دسترس و منظم نیستند.
برخی اهداف مهم زیرساختی هوشمندی کسبوکار در سازمان، مربوط به ایجاد یک بستر ،چهارچوب و معماری با ثبات، قابل گسترش، تعاملپذیر و منعطف است که امکان بهکارگیری فنآوریهای نوین تجاری را در سازمان فراهم میکند. میتوان عنوان نمود که احساس نیاز به وجود یک سیستم هوشمندی کسبوکار در سازمان برای اولین بار در سطوح بالای مدیریتی احساس میشود و از بالای هرم ساختار سازمانی به بخشهای زیرین منتقل میگردد.
واژههای کلیدی:
هوشمندسازی کسبوکار به مدیریت دادههای حجیم، هوشمندسازی کسبوکار در فضای ابری، کلان داده و فضای ابری، نقش دادههای بزرگ در هوشمندسازی کسبوکار، مدیریت دادههای حجیم در فضای ابری.
فهرست عناوین صفحه
- رایانش ابری................................................................................................................................................1
- پردازش ابري.............................................................................................................................................................2
- شاخصهای مدیریتی پردازش ابري.....................................................................................................................2
1-2-1- مقیاس و کشش......................................................................................................................................4
1-2-2- پایش و اندازهگیری................................................................................................................................5
1-2-3- تأمین امنیت مشتریان..........................................................................................................................5
1-2-4- تفاوت ارائهدهندگان پردازش ابري و ارائهدهندگان خدمات IT...................................................5
1-2-5- همه چیز به عنوان یک سرویس.........................................................................................................5
- مزایای استفاده از ابر...............................................................................................................................................6
1-3-1- حمایت ازچابکی کسب و کار...............................................................................................................6
1-3-2- صرفهجویی در زمان...............................................................................................................................7
1-3-3- نقص و خرابی کمتر...............................................................................................................................8
1-3-4- بسیج خدمات..........................................................................................................................................8
1-3-5- مطابق با تمایلات مصرفکننده...........................................................................................................8
1-3-6- کاربرد در رسانههای اجتماعی.............................................................................................................8
1-3-7- سازگاری با هر نوع برنامهای.................................................................................................................9
- آیا محاسبات ابري یک نمونه محاسبات جدید است؟.....................................................................................9
- مقایسه با مدلهاي دیگر رایانش......................................................................................................................12
1-5-1- رایانش شبکهاي..................................................................................................................................12
1-5-2- رایانش خود مختار.............................................................................................................................14
1-5-3- مدل کلاینت / سرور.........................................................................................................................14
1-5-4- رایانۀ بزرگ.........................................................................................................................................15
1-5-5- رایانش همگانی..................................................................................................................................16
1-5-6- نظیر به نظیر......................................................................................................................................17
- رایانش ابری........................................................................................................................................................17
- مزایای اصلی رایانش ابری...............................................................................................................................18
- معماری رایانش ابری.......................................................................................................................................19
1-8-1- لایهها................................................................................................................................................19
1-8-1-1- Clients...........................................................................................................................19
1-8-1-2- Application...............................................................................................................19
1-8-1-3- Platform......................................................................................................................20
1-8-1-4-.InfraStructure .......................................................................................................20
1-8-1-4-.Server .........................................................................................................................20
1-8-2- مدلهای پیادهسازی...................................................................................................................20
1-8-2-1- ابر عمومی.......................................................................................................................21
1-8-2-2- ابر گروهی.......................................................................................................................21
1-8-2-3- ابر ترکیبی......................................................................................................................21
1-8-2-4- ابر خصوصی...................................................................................................................22
1-8-3- رسانه ذخیرهسازی ابري..........................................................................................................22
- چالشها و معایب........................................................................................................................................22
1-9-1- آسیبپذیری در برابر رکود اقتصادی.............................................................................................22
1-9-2- شکل جدید نرمافزارها......................................................................................................................23
1-9-3- پذیرش................................................................................................................................................23
1-9-4- کنترل.................................................................................................................................................23
1-9-5- هزینههای پهنای باند......................................................................................................................23
1-9-6- محبوس شدن توسط ارائهدهندگان و استانداردها....................................................................24
1-9-7- شفافیت دسترسی............................................................................................................................24
1-9-8- قابلیت اطمینان................................................................................................................................24
1-9-9- حفظ حریم خصوصی......................................................................................................................25
1-9-10- امنیت...............................................................................................................................................25
1-9-11- میزان در دسترس بودن و کارایی...............................................................................................25
- دولتها و رایانش ابری.............................................................................................................................25
- پیشبینی آینده.........................................................................................................................................26
- کلان داده و نقش آن در کسبوکار.......................................................................................................28
2-1- دادههای بزرگ..................................................................................................................................................29
2-2- دادههای حجیم چیست و چگونه تولید میشود؟.....................................................................................30
2-2-1- تعریف دادههای حجیم و ویژگیهاي آن..............................................................................30
2-2-2- دستهبندی دادههای حجیم.....................................................................................................31
2-2-3- منابع دادههای حجیم...............................................................................................................32
2-2-4- فرمت محتوی دادههای حجیم...............................................................................................33
2-2-5- انبارههای دادههای حجیم.......................................................................................................33
2-2-6- مراحل دادههای حجیم...........................................................................................................34
2-2-7- پردازش دادههای حجیم........................................................................................................35
2-3- ارتباط دادههای حجیم و رایانش ابري.....................................................................................................35
2-4- کاربرد رایانش ابري در دادههای حجیم...................................................................................................36
2-5- بررسی موردی ارتباط دادههای حجیم و رایانش ابری.........................................................................37
2-5-1- بررسی موردي سازمانهاي استفادهکننده از تکنولوژي رایانش ابري در دادههای حجیم..............37
2-5-1-1- Swiftkey.......................................................................................................38
2-5-1-2- استودیو 343....................................................................................................38
2-5-1-3- RedBus..........................................................................................................38
2-5-1-4- نوکیا...................................................................................................................39
2-5-1-5- Alacer............................................................................................................39
2-6- بررسی موردي کاربرد رایانش ابري و دادههای حجیم در منابع آکادمیک و مقالات....................39
2-6-1- کاوش توییتر در ابر...........................................................................................................39
2-6-2- پردازش دادههای علمی....................................................................................................40
2-7- تأثیر کلان داده در بازاریابی مبتنی بر ایمیل......................................................................................40
2-8- استراتژی کلان داده سازمان شما چیست؟..........................................................................................42
2-9- تأثیرات کلان داده در روند رشد شبکههای اجتماعی........................................................................44
2-10- ارزشافزوده کلان داده بر کسبوکارهای خردهفروشی...................................................................47
2-11- آیا کلان داده، جریان درآمدی کسبوکارهای آنلاین صنعت را دستخوش تغییر خواهد کرد؟......................49
2-11-1- بررسی روند یک تحول با تکنولوژی کلان داده..........................................................50
2-12- نقش کلان داده در فرآیند استخدام شرکتها و سازمانها............................................................51
2-13- کلان داده، داده بهتری است!...............................................................................................................52
- کلان داده و ابزارهای نوین هوشمندسازی کسب و کار......................................................................53
3-1- مقدمه.................................................................................................................................................................54
3-2- ارزش افزوده پردازش صحیح و به موقع دادههای حجیم........................................................................55
3-3- هوشمندی کسبوکار......................................................................................................................................56
3-4- معماری انبار داده؛ کلاسیک و مدرن...........................................................................................................57
3-5- شرکت گوگل و GFS......................................................................................................................................59
3-5-1- معماری سیستم فایلی GFS...................................................................................................62
3-6- هادوپ.................................................................................................................................................................64
3-6-1- معماری سیستم فایلی هادوپ.................................................................................................65
3-6-2- نگاشت-کاهش در هادوپ........................................................................................................68
3-6-3- معماری و اجزاء اکوسیستم هادوپ........................................................................................71
- جمع بندی و نتیجهگیری.......................................................................................................................75
4-1- آینده ابری ایران................................................................................................................................................76
4-1-1- جستجوی سوزن در انبار کاه...................................................................................................77
4-1-2- نوبل فیزیک، مدیون محاسبات ابری.....................................................................................77
4-1-3- سهم هر ایرانی ۵ مگ پهنای باند..........................................................................................78
4-1-4- گرمایش جهانی و محاسبات ابری.........................................................................................78
4-2- عصر شكوفايي دادههای بزرگ در کسبوکار............................................................................................79
4-2-1- توسعه و تکامل فناوریهای مربوط به دادههاي بزرگ.....................................................80
4-2-2- دادههای بزرگ : پيدايش ارزش نظاممند کسبوکار.........................................................81
4-3- روند رو به رشد هوشمندسازی فناوریهای کسبوکار با مدیریت دادههای حجیم.........................84
منابع و مراجع..............................................................................................................................................86
پیوستها.....................................................................................................................................................94