مقايسه تاثير الگوي مبتني بر روش مشاركتي و الگوي مبتني بر روش يادگيري انفرادي
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)
عنوان درس : مبارزهي پنهان ( درس 9)
هدف كلي : آشنايي با بيماريها و عوامل آنها رئوس مطالب : بيمارها و علل آنها
هدفهاي جزئي :
الف : راههاي دفاع بدن ب: كمك به دفاع بدن ج : واكسن چيست ؟
هدفهاي رفتاري :
الف – هدفهاي رفتاري در حيطهي شناختي
- دانش آموز راههاي دفاع بدن را شرح دهد (كاربرد )
- دانش آموز بتواند در مورد واكسن توضيحاتي ارائه دهد .( كاربرد )
- دانش آموز بدون كمك معلم راههاي كمك به دفاع از بدن را شرح دهد ( كاربرد)
جدول طبقه بندي هدفهاي رفتاري ، در حيطه هاي شناختي
شمارههدفها
سطوح يا طبقات هدفها در حيطه شناختي
دانش
فهميدن
كاربرد
تجزيه و تحليل
تركيب
ارزشيابي
1
×
2
×
3
×
ب- هدفهاي رفتاري در حيطه رواني حركتي
1- دانش آموز به تنهايي بتواند وظيفه گلبول سفيد و قرمز خون را در يك جدول نشان دهد ( هماهنگي )
2- دانش آموز با دقت متن كتاب را بخواند و شرح دهد ( دقت )
3- دانش آموز بتواند درباره تفاوت گلبول قرمز و سفيد خون توضيحاتي ارائه دهد (اجزاي مستقل )
جدول طبقه بندي هدفهاي رفتاري در حيطهي رواني – حركتي
شمارههدفها
تقليد
اجراي مستقل
دقت
هماهنگي
عادي شدن حركات
1
×
2
×
3
×
ج- هدفهاي رفتاري در حيطهي عاطفي
1- دانش آموز به سوالات گوش مي دهد .( دريافت )
2- دانش آموز در بحث كلاسي به طور فعال شركت ميكند ( ارزش گذاري )
3- دانش آموز نسبت به صحبتهاي معلم و همكلاسيها علاقه نشان مي دهد .( واكنش )
4-دانش آموز براي شركت در بحث كلاسي داوطلب ميشود . (سازماندهي ارزشها)
5- دانش آموز ميتواند از اين شيوه براي خوديادگيري در هر درس بهره ببرد .( دروني شدن ارزشها )
جدول طبقه بندي هدفهاي رفتاري در حيطهي عاطفي
شمارههدفها
سطوح يا طبقات هدفها در حيطه عاطفي
دريافت
واكنش و پاسخ دادن
ارزش گذاري
سازماندهي ارزشها
تبلور يا دروني شدن ارزشها
1
×
2
×
3
×
4
×
5
×
پيش بيني رفتار ورودي
1- جاندار خاصي به نام ميكروب وجود ندارد و موجوداتي مانند باكتري و قارچ را ميكروب ميگويند .
2- صحبت كردن در مورد واكسن و گلبول قرمز وگلبول سفيد خون .
ارزشيابي تشخيصي
الف : آزمون رفتار ورودي
- چه راههايي براي جلوگيري از بيمار شدن وجود دارد .
- چه راههايي براي كمك به دفاع از بدن وجود دارد .
ب: پيش آزمون كه شامل :
- توضيحاتي در مورد ميكروب ارائه دهد .
- در مورد وظيفه گلبول قرمز و سفيد خون توضيحاتي ارائه دهد .
نتيجه : سوال 1و 2 مثبت وسوال 3و 4 منفي است .
نقطه شروع تدريس : از شماره 3 تدريس شروع خواهد شد .
مراحل تدريس و تنظيم محتوا :
- آمادگي و ايجاد انگيزه
معلم ضمن سلام و احوال پرسي و توجه به حضور و غياب دانش آموزان و نيز صحبت كردن در مورد موضوعات گوناگون با طرح سوالات ارزشيابي تشخيصي و با نشان دادن ميز و موادي مانند واكسن ، پني سيلين ، به ايجاد انگيزه در دانش آموزان اقدام مينمايد .
- مدل كلاس : دايرهاي به صورت گروهي .
- روش : پرسش و پاسخ - توضيحي - نمايشي
- رسانه : اجسام مجسم
- فعاليتهاي معلم : پرسش از شاگردان و هدايت آنها
- گروههاي يادگيرنده : تمامي كلاس
- فعاليتهاي شاگردان : پاسخ به معلم – گوش دادن به معلم
- مدت : 5 دقيقه
- معرفي درس :