فایل بررسي خلاقيت دانش آموزان با نگرشهاي فرزند پروري والدين در مدارس راهنمائي
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : طرح تحقيق
مقدمه ..................................................................................................................................................
بيان مسئله تحقيق ...........................................................................................................................
اهميت و ضرورت تحقيق .............................................................................................................
اهداف تحقيق ...............................................................................................................................
نمونه و جامعه آماري تحقيق .....................................................................................................
روشهاي آماري تحقيق ............................................................................................................
فرضيه هاي تحقيق ..................................................................................................................
تعاريف اصطلاحات و متغييرها ...........................................................................................
فصل دوم : مباني نظري و ادبيات تحقيق
مقدمه .....................................................................................................................................
معنا و مفهوم خلاقيت ................................................................................................................
تعريف خلاقيت .....................................................................................................................
نظريه هاي خلاقيت ..........................................................................................................
تفاوت خلاقيت با نوآوري .............................................................................................
ارتباط خلاقيت با هوش ..............................................................................................
خلاقیت و عملکرد نیمکره های مغز ..........................................................................
ويژگيهاي شخصيتي و خصوصيات افراد خلاق .........................................................
تخيل بستر خلاقيت ......................................................................................................
خلاقيت در موج سوم ...................................................................................................
خلاقيت به عنوان فرآيند .....................................................................................................
خلاقیت استعدادی برای تمام عمر ................................................................................................
نقش ويژه مدارس در پرورش خلاقيت ............................................................................
تاثير متقابل معلمان – شاگردان و خلاقيت ....................................................................
راههاي آموزش و پرورش خلاقيت .....................................................................................
خلاقيت و مقاوت سازمانهاي آموزشي .......................................................................................
عوامل بازدارنده خلاقيت ( كشنده هاي خلاقيت ) ......................................................................................
تاثير فرهنگ و محيط بر خلاقيت .........................................................................................................
سبكهاي فرزند پروري و خلاقيت ....................................................................................................
سلطه جويي والدين مانع بروز خلاقيت فرزندان .............................................................................
تنوع فرهنگي در رابطه با فرزند پروري ..........................................................................................
تحقيقات داخلي ................................................................................................................................
تحقيقات خارجي ..........................................................................................................................
فصل سوم : روش تحقيق و جمع آوري اطلاعات
مقدمه ..........................................................................................................................
روش تحقيق ( روش اجراي تحقيق ) ..................................................................................
روشهاي جمع آوري اطلاعات و داده هاي تحقيق .....................................................................................
جامعه آماري تحقيق ...........................................................................................................................
برآورد حجم نمونه تحقيق .........................................................................................................
متغييرهاي تحقيق .....................................................................................................................
ابزارهاي اندازه گيري تحقيق ( مشخصات پرسشنامه ها ) .....................................................
روايي ابزارهاي اندازه گيري تحقيق ......................................................................................
پايائي ايزارهاي اندازه گيري تحقيق .........................................................................................
روشهاي آماري تجزيه و تحليل داده هاي تحقيق .........................................................................
فصل چهارم : يافته هاي تحقيق و تجزيه وتحليل داده ها
مقدمه ..............................................................................................................................
يافته هاي توصيفي تحقيق.........................................................................................................
يافته هاي استنباطي تحقيق ...........................................................................................................
فصل پنجم : بحث ونتیجه گیری
مقدمه ...................................................................................................................
نتيجه گيري تحقيق ..............................................................................................................
يافته هاي تحقيق .................................................................................................................
پيشنهادات تحقيق ........................................................................................................................
محدوديت ها ، مشكلات و موانع تحقيق .......................................................................................
فهرست منابع فارسي .........................................................................................................................
فهرست منابع انگليسي ....................................................................................................................
ضمائم
- پرسشنامه آزمون مداد کاغذی چند جوابی سنجش خلاقیت
- پرسشنامه ارزشیابی نگرش والدین
- پرسشنامه ارزشیابی میزان خلاقیت دانش آموزان توسط معلمان
فهرست جداول
جدول 1-4 : توزیع فراوانی ، فراوانی نسبی پایه تحصیلی فرزندان ........................................
جدول 2-4 : توزیع فراوانی , فراوانی نسبی جنسیت فرزندان ..............................................
جدول 3-4 : توزیع فراوانی و فراوانی نسبی وضعیت رفاهی خانواده پاسخگویان ...............
جدول 4- 4 : توزیع فراوانی و فراوانی نسبی وضعیت منزل مسکونی خانواده پاسخگویان ...
جدول 5- 4 : توزیع فراوانی و فراوانی نسبی نمونه آماری براساس توزیع تحصیلی پدر دانش آموزان
جدول 6- 4 : توزیع فراوانی و فراوانی نسبی نمونه آماری بر اساس توزیع تحصیلی مادران دانش آموزان ...
جدول 7- 4 : توزیع فراوانی و فراوانی نسبی نمونه آماری بر اساس شغل پدران ....................................
جدول 8- 4 : توزیع فراوانی و فراوانی نسبی نمونه آماری بر اساس شغل مادران ....................................
جدول 9-4 : توزیع فراوانی و فراوانی نسبی میزان نگرش رفتار والدین نسبت به فرزندان ..........................
جدول 10- 4 : توزیع فراوانی نسبی میزان خلاقیت کلی تورنس دانش آموزان .........................................
جدول 11- 4 : رابطه خلاقیت با میزان نگرش ..........................................................................................
جدول 12- 4 : مقایسه میانگین میزان خلاقیت بین دختران و پسران ..................................................
جدول 13- 4 : مقایسه میزان خلاقیت بین پایه های تحصیلی ........................................................
جدول 14- 4 : مقایسه وضعیت رفاهی خانواده ها و خلاقیت دانش آموزان ....................................
جدول 15- 4 : مقایسه میزان خلاقیت با میزان نگرش والدین .............................................................
جدول 16- 4 : مقایسه میزان همبستگی انواع نگرش والدین با خلاقیت فرزندان .................................
فهرست نمودارها
نمودار 1-4 : توزیع فراوانی ، فراوانی نسبی پایه تحصیلی فرزندان ........................................
نمودار 2-4 : توزیع فراوانی , فراوانی نسبی جنسیت فرزندان ..............................................
نمودار 3-4 : توزیع فراوانی و فراوانی نسبی وضعیت رفاهی خانواده پاسخگویان ...............
نمودار 4- 4 : توزیع فراوانی و فراوانی نسبی وضعیت منزل مسکونی خانواده پاسخگویان ...
نمودار 5- 4 : توزیع فراوانی و فراوانی نسبی نمونه آماری براساس توزیع تحصیلی پدر دانش آموزان
نمودار 6- 4 : توزیع فراوانی و فراوانی نسبی نمونه آماری بر اساس توزیع تحصیلی مادران دانش آموزان ...
نمودار 7- 4 : توزیع فراوانی و فراوانی نسبی نمونه آماری بر اساس شغل پدران ....................................
نمودار 8- 4 : توزیع فراوانی و فراوانی نسبی نمونه آماری بر اساس شغل مادران ....................................
نمودار 9-4 : توزیع فراوانی و فراوانی نسبی میزان نگرش رفتار والدین نسبت به فرزندان ..........................
نمودار 10- 4 : توزیع فراوانی نسبی میزان خلاقیت کلی تورنس دانش آموزان .........................................
چكيده
بررسي خلاقيت دانش آموزان با نگرشهاي فرزند پروري والدين در مدارس مقطع راهنمائي پسرانه و دخترانه استعدادهاي درخشان شهر اروميه
هدف اساسي از انتخاب موضوع و انجام تحقيق در زمينه خلاقيت دانش آموزان و نگرشهاي فرزند پروري والدين ، دستيابي به نتايجي است كه احتمالا حاكي از ارتباط برخي از عوامل بين آنهاست . فرضيه اصلي تحقيق عبارت است از " بين نگرشهاي فرزند پروري والدين و رشد خلاقيت دانش آموزان رابطه وجود دارد ". در فرضيه هاي فرعي ، بررسي رابطه خلاقيت با جنسيت ، پايه هاي تحصيلي ، متغييرهاي دموگرافيك و... مد نظر بوده است . براي انجام پژوهش از روش توصيفي ( پيمايشي ) استفاده شده است. نوع نگرش فرزند پروري والدين به عنوان متغيير مستقل و ميزان خلاقيت دانش آموزان به عنوان متغيير وابسته در نظر گرفته شده است . به منظور آزمون فرضيه هاي تحقيق ، اطلاعات مورد نياز از طريق اجراي دو پرسشنامه به شرح زير جمع آوري شده است.
1- آزمون زمينه يابي مداد كاغذي چند جوابي سنجش خلاقيت
2- پرسشنامه زمينه يابي ارزشيابي نگرش والدين
اجراي هر دو پرسشنامه به روش سرشماري انجام گرفته است . جامعه و نمونه آماري را 209 نفر پسر و 218 دختر ( جمعا 427 نفر ) و والدين آنها تشكيل داده است. تجزيه و تحليل نتايج و داده ها با استفاده از روشهاي آماري توصيفي و استنباطي مثل فراواني ، ميانگين ، ضريب همبستگي پيرسون ، انحراف معيار ، آزمونt ، تحليل واريانس و... به وسيله بسته نرم افزار آماري SPSS13 صورت گرفته است . نتايج تحقيق حاكي است 6/11 % دانش آموزان خلاقيت بسيار زياد ، 2/42 % خلاقيت زياد ، 7/28 % خلاقيت كم و 5/17% خلاقيت بسيار كم از خود نشان دادند كه 8/53% بالاتر از حد متوسط و 2/46% نيز پائين تر از حد متوسط مي باشد . اكثريت والدين (5/92% ) نيز نگرش حد متوسطي به رشد خلاقيت فرزندان دارند. از نظر شيوه هاي فرزند پروري و ميزان خلاقيت دانش آموزان رابطه آماري معني داري بدست نيامده است (20% r= ) . يعني والدين ديدگاههاي تربيتي روشن و جهت داري كه بتواند رشد قوه ابتكار و نوآوري كودكان را پشتيباني و حمايت كند نداشته و در تربيت فرزندان گرايشات شديدا محافظه كارانه اي دارند كه احتمالا مي تواند دليلي بر تقدم و اهميت موفقيت تحصيلي بر رشد خلاقيت باشد . ارتباط برخي از عوامل تشكيل دهنده خلاقيت با نگرشهاي والدين ، جنسيت دانش آموزان ، تحصيلات و شغل والدين ، وضيت رفاهي خانواده ها و... كه مربوط به فرضيه هاي فرعي تحقيق مي باشد قابل توجه است . توزيع فراواني ميزان خلاقيت دانش آموزان نيز به ترتيب براي بسياركم ، كم ، زياد و بسيار زياد 5/17 % ، 7/28% ، 2/42% و 6/16% مي باشد. تفاوت معني داري از نظر ميزان خلاقيت دربين پايه هاي مختلف تحصيلي مشاهده نگرديد. در مقام مقايسه ، ميزان خلاقيت كلي و عوامل چهارگانه خلاقيت (بسط ، سيالي، ابتكار و انعطاف پذيري ) دردختران بيشتر از پسران است . در مورد متغيرهاي دموگرافيك ، نتايج حاكي است : 1- خلاقيت سيالي فرزندان خانواده هاي مرفه كمتر است. 2 – اكثريت پدران (5/61% ) و مادران (9/47%) دانش آموزان داراي تحصيلات عالي ليسانس و بالاتر هستند. شغل اغلب مادران را خانه داري (46% ) و معلمي ( 3/25% ) و شغل اغلب پدران را كارمندي(3/38%) و آزاد( 27%) تشكيل مي دهد . بنابراين نتايج آزمون ، فرضيه اصلي و فرضيه فرعي 2 تحقيق را تائيد نمي كند اما فرضيه هاي فرعي1 و3 و 4 مورد تائيد هستند .
واژه هاي كليدي : خلاقيت ( سيالي ، ابتكار ، انعطاف پذيري ، بسط ) ، سبكهاي فرزند پروري ( سلطه گري ، وابستگي شديد ، سهل انگاري ) نگرش ، استعدادهاي درخشان