فایل بررسی ارتباط خصوصیات اخلاقی افراد با رضایتمندی از شغل
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)
فهرست:
فصل اول:
چکیده................................................................................................................................................................ 1
مقدمه....................................................................................................................................................................3
بیان مساّله............................................................................................................................................................4
اهمیت و ضرورت تحقیق...............................................................................................................................7
اهداف تحقیق......................................................................................................................................................7
فرضیههای تحقیق............................................................................................................................................7
تعریف مفاهیم.....................................................................................................................................................8
شخصیت (تعاریف و نظریهها)....................................................................................................................11
نظریۀ فروید.......................................................................................................................................................12
نظریۀ یونگ......................................................................................................................................................17
نظریۀ آدلر..........................................................................................................................................................23
نظریۀ راجرز.......................................................................................................................................................30
نظریۀ گشتالت....................................................................................................................................34
نظریۀ رفتاری....................................................................................................................................................35
نظریۀ درمان شناختی – رفتاری..............................................................................................................39
نظریۀ رویکرد صفات.......................................................................................................................................42
رضایت شغلی (تعاریف و نظریهها)...........................................................................................................49
نظریۀ گینزبرگ...............................................................................................................................52
نظریۀ سوپر........................................................................................................................................................53
نظریۀ رو.............................................................................................................................................................56
نظریۀ انتظارات................................................................................................................................................58
نظریۀ جان هالند..............................................................................................................................................59
نظریۀ سلسله مراتب مزلو..............................................................................................................................61
نظریۀ عوامل بهداشتی – انگیزشی...............................................................................................................63
پیشینۀ پژوهش................................................................................................................................................65
روش پژوهش.....................................................................................................................................................72
جامعۀ آماری..........................................................................................................................................72
نحوۀ آماری و روش نمونهگیری.................................................................................................................72
متغیر پیش بین................................................................................................................................................72
متغیر ملاک.......................................................................................................................................................72
روش ابزار گردآوری دادهها........................................................................................................................72
پرسشنامۀ رضایت شغلی JDI................................................................................................................72
پرسشنامۀ شخصیتی NEO-FFI........................................................................................................73
روش تجزیه و تحلیل آماری ....................................................................................................................73
یافتههای توصیفی .........................................................................................................................................75
یافتههای استنباطی ......................................................................................................................................76
نتیجهگیری ........................................................................................................................................80
محدودیتهای پژوهش ...............................................................................................................................82
پیشنهادات کاربردی ......................................................................................................................................82
منابع و ماخذ ..................................................................................................................................................84
پیوست ..............................................................................................................................................................87
از ميان ويژگيهاي مختلف چيزي كه ميتواند به انسانها كمك كند تا خود و ديگران را بهتر بشناسد شخصيت است. يعني جنبهاي از حيات انسان كه اجازه ميدهد پيشبيني كنيم آدمي در اوضاع و احوال معين چه رفتاري از خود نشان خواهد داد. روانشناسان در مورد ابعاد شخصيتي افراد نظرات گوناگوني ارايه دادهاند، از جمله اين نظرات ميتوان به نظر برن رويتر اشاره كرد كه در آن شخصيت داراي شش جنبه 1- تمايل به عصبي بودن، 2–تمايل به با خود بودن، 3- درونگرايي - برونگرايي، 4- سلطهجويي - سلطهپذيري، 5- اعتمادبهنفس و 6- اجتماعي بودن ميباشد.
صاحبهاي هر كدام از جنبههاي شخصيت به شيوههاي خاصي رفتار ميكنند و داراي انتظارات خاصي هستند، توانايي و مهارتهاي رفتاري منحصر به فرد و نيز نيازهاي متفاوتي نيز دارند و بر اساس الگوي شخصيتي خود داراي نيازها، انتظارات، انگيزهها، توقعات و اهداف خاصي ميباشند. از طرفي سازمانها نيز بر حسب اهداف، وظايف و فعاليتهاي جاري خود نيازها، انتظارات و توقعات خاصي را ارضا ميكنند، بنابراين براي هر يك از انواع شخصيتهاي متفاوت، محيط شغلي متفاوتي مناسب است. (نریمانی و خان بابازاده و فرزانه، 1386)
امروزه تعلیم و تربیت آدمی امری دشوار است و از این میان معلمان برترین نقش را بر عهده دارند و نقطه آغاز هر تحول آموزشی و پرورشی به حساب میآیند. همۀ کشورها به معلمان اثر بخش و باانگیزه به عنوان یکی از ارکان اصلی آموزش و پرورش نیاز دارند تا بتوانند جوانان خود را در قالب سیستم تعلیم و تربیتی خود پرورش داده و برای آیندهای بهتر مجهز شوند. ولی با شرایطی که بر جهان حاکم است نیاز ما به چنین معلمانی خیلی بیشتر از کشورهای دیگر است. یکی از بارزترین و برجستهترین برنامهها و خطوط تحقیقاتی که در کشورهای مترقی وجود دارد در زمینۀ شناخت ویژگیهای دنیای معلمی است. آنچه از تحقیقات روشن میشود این است که معلمی مجموعهای از تواناییها، قابلیتها و آگاهیهای در هم تنیده و جدایی ناپذیر لازم دارد تا یک فرد بتواند یک معلم موفق باشد. (شیرزاد، 1386، به نقل از عسگری، 1388)
مدیریت منابع انسانی پیچیدهترین و مشکلترین بخش مدیریت است و از جمله وظایف مدیران در جذب نیروهای انسانی مناسب از اهمیت ویژهای برخوردار است. در واقع، موفقیت هر سازمان در گرو استفادۀ بهینه از نیروی انسانی آن سازمان است و مستلزم به کارگیری افرادی است که تواناییها و استعدادهای خاص آن شغل را داشته باشند. در انتخاب افراد برای مشاغل مختلف سازمان، اصل کلی این است که خصوصیات داوطلب با وظایف شغلی او مطابقت کند. برای اینکه شرح وظایف با موفقیت انجام گیرد لازم است که مهارتها، استعدادها، خصوصیات خلقی و جسمی افراد در نظر گرفته شود و داوطلب آن شغل واجد این خصوصیات و استعدادها باشد. (حجازی و ایروانی، 1381)
گروهي بر اين باورند كه رضايت شغلي به شدت با عوامل رواني ارتباط دارد؛ به بيان ديگر، اين گروه، رضايت شغلي را در درجۀ نخست از ديدگاه رواني و خصوصيات فردي توجيه ميكنن. در رضايت شغلي، فرد به شغلش نوعي احساس مثبت دارد كه زاييدۀ عواملي نظير: شرايط كار، نظام سازماني شغل، روابط حاكم بر محيط كار و تأثير عوامل فرهنگي ميباشد. لذا، ميتوان نتيجه گرفت كه رضايت شغلي احساسي رواني است كه از عوامل اجتماعي نيز متأثراست. (شفيعآبادي، 1386، به نقل از رضویه و همکاران، 1389) بسیاری از صاحب نظران بر این عقیدهاند که صفات عمومی مختلف از قبیل هوش و یا تحصیلات عالی در همۀ مشاغل به موفقیت حرفهای کمک میکند، در نتیجه در اغلب موارد مجموعه عوامل واحدی را برای انتخاب افراد در مشاغل مختلف به کار میگیرند بیآنکه به ویژگیهای شخصیتی و روانی توجه لازم داشته باشند. گاه مشاهده میگردد علیرغم اینکه از لحاظ تناسب تخصص حرفهای افراد با تحصیلات یا محیط و وسایل کار آنها اشکالی وجود ندارد، اما محصول کار رضایت بخش نیست. یکی از دلایلی که میتواند در این رابطه موثر باشد عدم توجه به عومل روانی و انسانی افراد است. این عوامل انسانی میتواند در احساس رضایت خاطر شخص از شغل و علاقۀ او به کار در سازمان خلاصه کرد. (حجازی و همکاران، 1381) امروزه رضايت شغلي در سازمانها و ادارات از جمله موضوعات مهمي است كه اغلب مديران و كارفرمايان در سراسر دنيا براي آن اهميت زيادي قائلند. مسلماً رضايت شغلي در رفتار عملي كاركنان اثر بسزايي دارد و به گونه مؤثري اثر خود را در شغل فعلي، كارابودن، اثر بخش بودن و آمادگي به منظور ارتقاي شغلي نشان ميدهد. با توجه به اينكه اولين و مهمترين جزء سازمان، افراد انساني با شخصيتهاي مختلف خود هستند، انگيزهها، تواناييها، تمايلات، باورها و افكار كه در واقع از اجزاي مهم تشكيل دهنده شخصيت انسان است، حدود انتظارات و توقعات افراد را نسبت به يكديگر و همچنين نسبت به سازمان تعيين ميكند. (ماًمنپوش، 1388، به نقل از دستوراني و همکاران، 1391)
پژوهشهای بسیاری در رابطه با تاثیر تیپهای شخصیتی با رضایت شغلی صورت گرفته شده است. از جمله این پژوهشها میتوان به پژوهشی با استفاده از پرسشنامۀ شخصیتی برن رویتر در مورد دبیران و کارکنان اداری جامعۀ زنان تحصیلکرده شهر تهران به عمل آمده که در آن به مقایسه جنبههای شخصیتی این کارکنان پرداخته و رابطۀ شغل را با جوانب شخصیتی مورد بررسی قرار داده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که تفاوت قابل ملاحظهای میان زنان کارمند لیسانس و دبیران در هیچ یک از جنبههای شخصیتی وجود ندارد. یافتههای این پژوهش همچنین نشان داد که درجۀ تمایلات افراد نسبت به عوامل شخصیتی ششگانه میتواند راه گشایی برای انتخاب شغل و موفقیت شغلی باشد. (سوری، 1373، به نقل از حجازی و همکاران، 1381)
در پژوهشی با عنوان بررسی و مقایسۀ رضایت شغلی کارکنان آموزشی و غیرآموزشی در شهر یاسوج انجام داد و به این نتایج دست یافت: 1- کارمندان آموزشی و غیرآموزشی با مدارک تحصیلی مختلف از رضایت شغلی یکسانی برخوردار هستند. 2- بین رضایت شغلی کارمندان زن و مرد آموزشی و غیرآموزشی تفاوت معنیداری وجود دارد، زنان در مقایسه با مردان از رضایت شغلی بیشتری برخوردارند. (فرامرزی، 1375)
در پژوهشي، آوي و همكاران نشان دادند كه خوشبيني با رضايت شغلي همبستگي مثبت و معنيداري دارد. يعني اين افراد، تعلق بيشتري به شغل خود داشته و شغل خود را بهتر انجام ميدهند (بهادري خسروشاهي و همکاران، 1391)
نتایج مطالعه دیگری در زمینه عوامل موثر بر رضایت شغلی افسران مشاهده شد که با افزایش سلامت روانی رضایت شغلی نیز افزایش مییابد و در مقوله ویژگیهای شخصیتی هر چه اضطراب کمتر و قدرت رهبری و توان سازگاری بالاتر باشد افراد رضایت شغلی بیشتری دارند و همچنین سه عامل کارکرد اجتماعی، کنترل غرایز و سن سهم بیشتری در پیش بینی رضایت شغلی افسران دارند. (رسولی، 1392)
نتیجۀ یک تحقیق که روی کارمندان مرکز بهداشت شهرستان یزد انجام گرفت این نتیجه بدست آمد که با کاهش یا افزایش سلامت عمومی و تاثیر ویژگیهای شخصیتی، میزان رضایت شغلی نیز کاهش یا افزایش مییابد. (بخشایش، 1392)
در مطالعاتی که شیوۀ برخورد با مشکلات، حلمسائل و قدرت تصمیمگیری پزشکان در رابطه با درجۀ تحصیلی، ویژگیهای شخصیتی و زمان صرف شده مورد بررسی قرار گرفته معلوم شده است که هیچ ارتباطی میان قدرت تصمیمگیری با درجۀ تحصیلی وجود ندارد، در حالی که قدرت تصمیمگیری با شخصیت برونگرا نسبت مستقیم و با زمان صرف شده در تصمیمات نسبت عکس دارد. (باخمن[1]، 1991، به نقل از حجازی و همکاران،1381)
در مورد عملکرد شغلی و ویژگیهای شخصیتی به پژوهش پرداختند و نمونهای متشکل از 146 نفر از مدیران را در ارتباط با عملکرد با آزمون شخصیتی روبرتسون مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که بین استقلال شخصیتی و عملکرد شغلی و همچنین برونگرایی و مسئولیتپذیری در عملکرد بالا و پایین رابطه معناداری وجود داشت. (موری و مونت[2]، 1993، به نقل از محمدی، 1386)
در پژوهشی که ارتباط بین خصوصیات فردی و خصوصیات شغلی را مورد تایید قرار دادهاند. (جانسون و همکاران[3]، 1996، به نقل از حجازی و همکاران، 1381)
در پژوهشی پیرامون رابطۀ هوش هیجانی در رضایت شغلی نشان داد که ارتباط مثبت و قوی بین متغییرهای شخصیتی، علاقه و رضایت شغلی و در رفتار اجتماعی مثبت با هوش هیجانی وجود دارد. (کارسو و مایر[4]، 2004، به نقل از امینبیدختی، 1389)
در تحقیقی که ارتباط بین هوش کارکنان و مدیران با رضایت شغلی را میسنجید. نتایج نشان داد که هوشهیجانی کارمندان با رضایت شغلی و عملکرد شغلی رابطۀ مثبتی دارد به علاوه هوش هیجانی همبستگی بالاتری با رضایت شغلی کارمندان باهوش هیجانی پایینتر نسبت به کارمندان باهوش هیجانی بالاتر دارند. (توماس[5] و همکاران، 2009، به نقل از امینبیدختی، 1389)
انتخاب نیروی انسانی در بخش آموزش و پرورش از این باور هم مستثنی نیست. متاُسفانه، در انتخاب نیروی انسانی در بخش آموزش و پرورش از آزمونهای شخصیتی کمتر استفاده شده است و در حال حاضر این امر نیز صورت نمیگیرد. به همین سبب شناخت کافی از جنبههای شخصیتی شاغلان (معلمان) وجود ندارد. به منظور تاُمین اهداف گزینش و راهنماییهای شغلی در بخش آموزش و پرورش، تعیین ویژگیهای شخصیتی لازم برای احراز شغل معلمی، مطالعه در زمینۀ شخصیتی ضروری مینماید.
در اين پژوهش رابطۀ بين ویژگیهای شخصیتی با رضايت شغلي سنجيده میشود. بايد گفت: امروز رضايت شغلي در سازمانها و ادارات از جمله موضوعات مهمي است که اغلب مديران و کارفرمايان دنيا براي آن اهميت زيادي قائلند. اهميت موضوع آنچنان است که هر سال بيش از يکصد مقاله در ماهنامههاي تخصصي به چاپ ميرسند، مبني بر آنکه عامل انساني در همۀ حيطهها مهم و مؤثراست، مخصوصاً در گسترۀ شغلي و سازمان از اهميت زيادي برخوردار است.دراينجا عوامل شخصيتي را که به نظر ميرسد در رضايت شغلي مؤثر ميباشد بررسي خواهيم کرد.
پژوهش حاضر در رابطه پی پاسخ به این پرسش است که آیا بین میان ویژگیهای شخصیتی و عملکرد شغلی معلمان وجود دارد؟ و کدام یک از ویژگیهای شخصیتی انعطاف پذیری، روانرنجوری، برونگرایی، باوجدانبودن و موافقبودن در موفقیت شغلی آنان موثر است؟
[1]Buchman
[2]More and Mont
[3]Jonsen
[4]Caruso and
[5]thomas