رابطه بین مدیریت سود واقعی و پیش‏بینی سود هر سهم با بیش نمایی خالص دارایی های عملیاتی

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته حسابداری (آموزش_و_پژوهش)

این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد.

چکیده
این پایان‏نامه وضعیتی را مطالعه می‏کند که متورم بودن ترازنامه، استفاده از اقلام تعهدی اختیاری به منظور مدیریت سود افزایشی را با محدودیت مواجه می‏سازد. ترازنامه متورم به واسطه استفاده از اقلام تعهدی اختیاری در دوره‏های گذشته و انباشت این اقلام در خالص دارایی‏های عملیاتی شرکت‏ها بروز می‏کند. در چنین شرایطی پیش‏بینی می‏شود، شرکت‏ها به منظور اجتناب از گزارش سود غیرمنتظره منفی (عدم تحقق پیش‏بینی‏های سود)، مدیریت سود واقعی و مدیریت پیش‏بینی‏های سود را در دستور کار خود قرار می‏دهند. به منظور آزمون این پیش‏بینی از داده‏های 243 شرکت، مشتمل بر 2,233 مشاهده شرکت-سال در طی دوره زمانی 91-1380 و رگرسیون لوجستیک با اثرات ثابت استفاده شده‏است. نتایج به دست آمده نشان می‏دهد، در زمانی که خالص دارایی‏های عملیاتی شرکت‏ها به واسطه استفاده از اقلام تعهدی اختیاری بیش از واقع گزارش شده‏اند، احتمال استفاده مدیران از مدیریت سود واقعی افزایشی برای تحقق سود پیش‏بینی شده و همچنین مدیریت کاهشی پیش‏بینی‏های سود به منظور کاستن انتظارات سرمایه‏گذاران، افزایش می‏یابد تا به این وسیله شرکت‏ها از گزارش سود غیرمنتظره منفی اجتناب کنند.
واژگان کلیدی: اقلام تعهدی اختیاری؛ مدیریت کاهشی پیش‏بینی سود؛ مدیریت سود واقعی؛ سود غیرمنتظره منفی.
 
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات تحقیق    1
1-1 مقدمه    2
1-2 بیان مسئله    3
1-3 اهميت، ضرورت و نتايج احتمالي تحقيق    6
1-4 اهداف تحقيق    7
1-5 پرسش‏هاي اصلي تحقيق    7
1-6 فرضيه‏هاي تحقيق    8
1-7 جنبه نوآوري تحقيق    8
1-8 روش تحقیق    9
1-8-1 کلیات روش تحقیق    9
1-8-2 قلمرو مکانی تحقیق    9
1-8-3 قلمرو زمانی تحقیق    9
1-8-4 جامعه و نمونه آماری تحقیق    9
1-9 متغیرهای تحقیق    10
1-9-1 متغیرهای وابسته    10
1-9-2 متغیر مستقل    11
1-9-3 متغیرهای کنترلی    12
1-10 مدل‏های آزمون فرضیه‏های تحقیق    12
1-11 تعريف واژه‏ها و اصطلاحات تخصصي    13
1-12 ساختار سایر فصول    15
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق    16
2-1 مقدمه    17
2-2 مدیریت سودهای غیر منتظره    18
2-2-1 انگیزه‏های مدیریت سودهای غیر منتظره    18
2-2-2 مکانیزم‏های اجتناب از (مدیریت) سودهای غیر منتظره منفی    19
2-2-2-1 مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی اختیاری    20
2-2-2-2 مدیریت سود واقعی    22
2-2-2-3 مدیریت پیش‏بینی‏ها (انتظارات)    24
2-2-2-4 بکارگیری مکانیزم‏های اجتناب از سود غیر منتظره منفی    25
2-3 مکمل یا جایگزین بودن مکانیزم‏های مدیریت سودهای غیر منتظره    26
2-4 ترازنامه متورم    28
2-5 پیشینه تحقیق    29
2-5-1 پیشینه تحقیقات: خارجی    29
2-5-2 پیشینه تحقیق: داخلی    33
2-6 خلاصه و نتیجه‏گیری: تبیین نظری فرضیه‏ها    37
فصل سوم: روش تحقیق    41
3-1 مقدمه    42
3-2 بیان کلی مسئله تحقیق    42
3-3 فرضیه‌های تحقیق    43
3-4 روش تحقیق    44
3-4-1 کلیات روش تحقیق    44
3-4-2 مدل مورد استفاده برای آزمون فرضیه‌ها    45
3-4-3 متغیرهای تحقیق    46
3-4-3-1 متغیرهای وابسته    46
3-4-3-2 متغیر مستقل    48
3-4-3-3 متغیرهای کنترلی    49
3-5 جامعه و نمونه آماری    50
3-5 قلمرو تحقیق    53
3-8 جمع‌آوری داده‌های تحقیق    54
3-9 روش تجزیه و تحلیل داده‌ها    55
فصل چهارم: نتایج    56
4-1 مقدمه    57
4-2 آماره‏های توصیفی    57
4-3 آزمون فرضیه‏های تحقیق    62
4-3-1 آزمون فرضیه اول    62
4-3-2 آزمون فرضیه دوم تحقیق    66
فصل پنجم: بحث و نتیجه‏گیری    70
5-1 مقدمه    71
5-2 خلاصه موضوع و روش تحقیق    71
5-3 خلاصه نتایج آزمون فرضیه‏های تحقیق    74
5-4 بحث و بررسی تطبیقی یافته‏های تحقیق    75
5-5 محدودیت‏های تحقیق    78
5-6 پیشنهادات تحقیق    79
5-6-1 پیشنهادات کاربردی    79
5-6-2 پیشنهادات تحقیقات آتی    79
منابع    81

 

 

 

فصل اول: کلیات تحقیق

 
1-1    مقدمه
هدف حسابداری فراهم آوردن اطلاعاتی است که به سرمایه‏گذاران و سایر استفاده‏کنندگان از اطلاعات حسابداری کمک کند تا با استفاده از این اطلاعات تصمیمات اقتصادی خود را اتخاذ نمایند. اهمیت اطلاعات حسابداری در بازار سرمایه و واکنش مشارکت‏کنندگان در بازار به اطلاعات حسابداری باعث می‏شوند تا مدیران شرکت‏ها در خصوص اطلاعاتی که در قالب صورت‏های مالی در اختیار مشارکت‏کنندگان در بازار قرار می‏دهند، وسواس و دقت فراوانی را اعمال نمایند.
پیامدهای واکنش بازار به اطلاعات حسابداری برای مدیران می‏تواند بسیار با اهمیت باشد. برای مثال ممکن است، ارزابی عملکرد مدیریت تا حدود زیادی متکی به قیمت سهام شرکت در بازار پس از انتشار صورت‏های مالی باشد. در صورتی که گزارش‏های مالی منتشر شده از سوی شرکت باعث افزایش قیمت اوراق بهادار در بازار سرمایه شود، این افزایش قیمت (و به تبع آن، بازده) سهام باعث خواهد شد تا سرمایه‏گذاران عملکرد مدیریت را مثبت ارزیابی نمایند. این ارزیابی‏ها تاثیر مستقیمی بر امنیت شغلی مدیران و حقوق و مزایا و پاداش آنان خواهد داشت.
یکی دیگر از پیامدهای واکنش بازار به اطلاعات حسابداری برای مدیریت، تاثیر آن بر توانایی تامین مالی و هزینه تامین مالی شرکت است. شرکت‏هایی که بازار واکنش مثبتی به اطلاعات آنها نشان داده‏است، به منابع بیشتری جهت تامین مالی پروژه‏های سرمایه‏ای خود دسترسی دارند. همچنین، معمولاً در مقایسه با شرکت‏هایی که بازار واکنش منفی به اطلاعات آنها نشان داده‏است، هزینه سرمایه تامین مالی برای این شرکت‏ها پایین‏تر است.
پیامدهای متفاوت بازار سرمایه به اطلاعات منتشر شده توسط شرکت‏ها باعث می‏شود تا مدیران شرکت‏ها این انگیزه را داشته باشند تا تمام تلاش خود را بکارگیرند تا بازار از اطلاعات منتشر شده توسط آنها استقبال نماید و درصورتی که شرکت در شرایط عادی و واقعی نتواند انتظارات را برآورده سازد، اقداماتی را بکارگیرد تا از این واکنش بازار اجتناب نماید یا از میزان آن بکاهد.
1-2 بیان مسئله
مطالعات پیشین (برای مثال، بروان و کایلر ، 2005؛ ماتسوموتو ، 2002؛ بارتو  و همکاران، 2002؛ بروان ، 2001) نشان داده‏اند که مدیران تمایل دارند سودی که شرکت در پایان دوره گزارش می‏کند، حداقل به اندازه پیش‏بینی‏هایی باشد که پیش‏تر از سوی مدیریت یا تحلیل‏گران مالی مطرح شده‏است. از آنجا که پایین‏تر بودن سود واقعی از سود پیشبینی شده (که به آن "سود غیر منتظره منفی  " گفته می‏شود) واکنش نامطلوب بازار را به دنبال دارد و باعث نامطلوب ارزیابی شدن عملکرد مدیریت می‏شود، شرکت‏ها اغلب استراتژی‏هایی را بکار می‏گیرند که احتمال عدم تحقق سود پیش‏بینی شده  را کاهش می‏دهد.
ادبیات تحقیق حسابداری نشان داده‏است که شرکت‏ها به طرق مختلفی ممکن است از سود غیر منتظره منفی اجتناب کنند (هو و همکاران، 2012):
1.    یکی از این روش‏ها به کارگیری اقلام تعهدی اختیاری برای دستکاری افزایشی سود است که تحت عنوان مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی  شهرت یافته‏است.
2.    روش دوم، به مدیریت سود واقعی  اشاره دارد که بر اساس آن، مدیران اقدامات اقتصادی واقعی را در پیش می‏گیرند تا به سطح سود مورد نظر دست یابند. این اقدامات می‏تواند مواردی مانند کاهش در مخارج قابل اجتناب در حوزه تحقیق و توسعه (R&D)، تبلیغات و تعمیرات و نگهداری و همچنین کاهش در بهای تمام شده کالای فروش رفته از طریق افزایش تولید در دوره جاری است.
3.    یکی از روش‏های دیگر تحقق سود پیش‏بینی شده ، مدیریت انتظارات بازار و سرمایه‏گذاران از طریق ارائه پیش‏بینی‏های خود در سطح پایین است (پیش‏بینی کاهشی سود ).
بخش عمده ادبیات تحقیق سه روش مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی اختیاری، مدیریت سود واقعی و پیش‏بینی سود کاهشی را مکانیزم‏های مکملی در نظر می‏گیرند که مدیران با بکارگیری همزمان آنها تلاش می‏کنند از سود غیر منتظره منفی اجتناب کنند (بارتو و همکاران 2002؛ ماتسوموتو 2002؛ بارتون و سیمکو  2002؛ براگستلر و ایمس  2006).

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته حسابداری (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 2839 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 99

حجم فایل:233 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل