فایل بررسی هزینه های عمومی شرکتهای پذیرفته بورس اوراق بهادار تهران و معیارها
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته حسابداری (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد.
چکیده
در این پژوهش به نقش هزینه های عمومی در پیشبرد عملکرد شرکت با استفاده از شاخص های مالی سنجش عملکرد پرداخته شده است. بدین منظور متغیر اصلی و مستقل این پژوهش نسبت هزینه های عمومی به سود و متغیر وابسته بطور کلی معیارهای مالی سنجش عملکرد و به صورت تفصیلی بازده سرمایه گذاری، بازده فروش و و ارزش افزوده اقتصادی بوده اند. دوره این پژوهش بین سالهای 1383 - 1387 می باشد. در این دوره 34 شرکت نمونه از مجموعه جامعه آماری شرکت های بورسی انتخاب شده اند. این تحقیق مجموعاً شامل یک فرضیه اصلی تحت عنوان « بین نسبت هزینه های عمومی به سود و شاخص های مالی سنجش عملکرد ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد.» و سه فرضیه فرعی که بترتیب عبارتند از:
1) بین نسبت هزینه های عمومی به سود و بازده سرمایه گذاری ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد. 2) بین نسبت هزینه های عمومی به سود و بازده فروش ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد.
3) بین نسبت هزینه های عمومی به سود و ارزش افزوده اقتصادی ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد، می باشد. پس از تجزیه و تحلیل های بعمل آمده هر سه فرضیه فرعی تحقیق با اطمینان 95٪ تائید شده اند که نهایتاً فرضیه اصلی نیز تائید شده است.
مقدمه
محدوديت درآمدي، وجود بازارهای رقابتی و خارج شدن روز افزون شرکتهای تجاری از صحنه رقابت، بررسي امکانات کاهش ویا تعدیل در بخش هزينه هاي عمومي (هزینه های عمومی، اداری و فروش) را به يک ضرورت اجتناب ناپذير مبدل ساخته است. هزينه هاي عمومي و هم عملکرد واقعي آنها در پیش برد اهداف شرکتهای تجاری نقش بسزائی دارند. علیرقم ضرورت وجود
هزینه های عمومی همواره این سوال باقی خواهد ماند که چه میزان از این هزینه ها در کارآمدی و
اثربخشی بنگاه های اقتصادی ضروری است؟ آیا افزایش هزینه های عمومی منجر به رشد و شکوفائی واحدهای تجاری خواهد شد؟ حد و مرز این هزینه ها چگونه است و فراتر اینکه چگونه باید باشد؟ و سوالاتی ازین دست.
از سوی دیگر شاخص های ارزیابی در دو مجموعه مالی و غیرمالی طبقه بندی می شوند. معیارهای مالی به دلیل برخورداری از ویژگی هایی نظیر کمی بودن ، عملی بودن و ملموس بودن نسبت به معیارهای غیرمالی ارجحیت دارند. از جمله معیارهای مالی سنجش عملکرد؛ بازده سرمایه گذاری، بازده فروش و ارزش افزوده اقتصادی هستند. از این رو برای تحقق اهداف این پژوهش به بررسی رابطه بین هزینه های عمومی و معیارهای مالی سنجش عملکرد که بطور تفصیلی عبارتند از بازده سرمایه گذاری، بازده فروش و ارزش افزوده اقتصادی خواهیم پرداخت.
فصل اول:
کليات تحقيق
1-1) مقدمه
در این فصل به کلیات تحقیق خواهیم پرداخت. در مجموع این فصل شامل؛ بیان مسئله، اهداف، اهمیت، مدل تحلیلی، چارچوب نظری، فرضیات، دوره زمانی، قلمروها و در نهایت تعریف واژگان کلیدی تحقیق خواهد بود.
2-1) بیان مسئله
هدف اصلی این مطالعه بررسی نقش هزینه های عمومی در پیش برد اهداف شرکتهای سهامی عام
می باشد. و اینکه تا چه میزان از این هزینه ها در چرخه حیات یک واحد تجاری لازم، اثر گذار و قابل توجیح خواهد بود. از سوی دیگر ارزیابی عملکرد بنگاه های تجاری نیازمند شناخت معیارها و شاخص های سنجش عملکرد است.
به منظور رفع ناهنجاری هایی که اساساً ناشی از تاکید و تمرکز بیش از حد بر یک مقیاس از عملکرد است، برای ارزیابی عملکرد معمولاً از شاخص های چندگانه استفاده می شود. شاخص های ارزیابی در دو مجموعه مالی و غیرمالی طبقه بندی می شوند. معیارهای مالی به دلیل برخورداری از ویژگی هایی نظیر کمی بودن ، عملی بودن و ملموس بودن نسبت به معیارهای غیرمالی ارجحیت دارند (عزیز عالی ور،1384، ص35).
از جمله معیارهای مالی سنجش عملکرد؛ بازده سرمایه گذاری، بازده فروش و ارزش افزوده اقتصادی هستند. از این رو برای تحقق اهداف این پژوهش به بررسی رابطه بین هزینه های عمومی و معیارهای مالی سنجش عملکرد خواهیم پرداخت.
اطلاعات این تحقیق در دوره زمانی 5 ساله یعنی از سال 1383 تا پایان 1387 گردآوری خواهد شد.
متغیرمستقل هزینه های عمومی و متغیر های وابسته این تحقیق سرمایه گذاری، بازده فروش و ارزش افزوده اقتصادی خواهد بود.
3-1) اهداف تحقیق
از آنجا که یکی از اقلام با اهمیت در صورت سود و زیان که کاهنده سود عملیاتی شرکت نیز می باشد و همچنین نقش بسزائی را در فرایند رسیدن به اهداف واحدهای تجاری عهده دار است، هزینه های عمومی می باشد که امروزه در بسیاری از شرکتهای تجاری رقم قابل توجهی را نیز به خود اختصاص داده است. از این رو هدف از این مطالعه بررسی کارائی و اثربخشی این هزینه ها خواهد بود که توسط معیارهای مالی سنجش عملکرد آزمون خواهند شد. بدین منظور موضوع این پژوهش " بررسی ارتباط بین هزینه های عمومی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و معیارهای مالی سنجش عملکرد" در نظر گرفته شده است.
4-1) اهمیت تحقیق
تصمیم گیری امری است که از ساده ترین تا پیچیده ترین امور زندگی انسان با آن درگیر است. سرعت توسعه فن آوری، گسترش ارتباطات، اتصال بازارهای کشورها به یکدیگر و نظایر آنها موجب وسیعترشدن گستره های عملیاتی و در نتیجه پیچیده تر شدن محیط های اقتصادی و سرمایه گذاری گردیده که در نتیجه آن امر تصمیم گیری اقتصادی به موضوعی تبدیل شده که انجام آن روز به روز مشکل تر و نیازمند داشتن اطلاعات و توانمند هایی بالاتر برای تصمیم گیرندگان است. اینجاست که اهمیت کسب اطلاعات مفیدتر جهت تصمیم گیری های دقیقتر ضرورت پیش از پیش خود را آشکار
می سازد و طبیعی است که در چنین فضای آکنده از رقابت و تغییر، تصمیم گیری های اقتصادی نیز هرچه بیشتر متکی بر دانش و اطلاعات گردیده و از جنبه های تصادفی و غیر منطقی فاصله می گیرد. در این میان پایه و اساس بسیاری از تصمیم گیری های اقتصادی استفاده کنندگان را می توان اطلاعات مالی و حسابداری و خاصه صورت های مالی اساسی دانست. همچنین استفاده کنندگان داخلی به منظور اخذ تصمیم و یا برنامه ریزی برای آینده سازمان و همچنین کنترل و رهبری از اطلاعات حسابداری، استفاده می کنند (مرادزاده فرد،1383، ص14). در این بین بطور خاص سهم هزینه های عمومی در عملکرد واحدهای تجاری سنجیده خواهند شد.
5-1) چارچوب نظری تحقیق
شاخص های عملکرد باید به گونه ای باشند که همسوئی هدفها را تشویق کنند. این وضعیت هنگامی
می تواند محقق شود که بهترین علایق و منافع مورد نظر مدیران سازمان با بهترین علایق و منافع مورد نظر سازمان منطبق و سازگار باشد. این شاخص ها باید چنان انتخاب و تدوین شوند که در مدیران میل به اتخاذ تصمیمات داوطلبانه را ایجاد کنند. به گونه ای که با اجرائی شدن این تصمیمات، امکان دستیابی به هدف های سازمان فراهم گردد. بدیهی است اگر شاخص مورد نظر مقیاسی مناسب باشد، می تواند عملکرد سازمان را بهبود بخشد (عالی ور،1383 ،ص73).
در حول و حوش جنگ جهانی اول شرکت «دو پونت» روشی را برای تجزیه و تحلیل مالی به کار گرفت که بعدها بسیاری از شرکتهای بزرگ در ایالات متحدة امریکا آن را مورد استفاده قرار دادند. هدف مزبور ارائه معیاری برای ارزیابی عملکرد مدیریت از طریق محاسبه بازده سرمایه گذاری است (تقوی،1381، ص381).
ارزش افزوده اقتصادی شاخصی است مبتنی بر مدیریت مبتنی بر ارزش که به کنترل کل ارزش ایجاد شده در یک تجارت می پردازد. ارزش افزوده اقتصادی استراتژی نیست بلکه راهی است که ما با آن به اندازه گیری نتایج می پردازیم. شاخص ارزش افزوده اقتصادی توسط استرن استوارت ایجاد شد تا به بیان چالشهایی که شرکتها در زمینه اندازه گیری عملکرد مواجه اند بپردازد. ارزش افزوده اقتصادی با اندازه گیری سود پس از کسر بازده مورد انتظار سهامداران، سوددهی اقتصادی را بیان می کند (رهنمای رودپشتی،1385، ص385).
return on investment
return on sale
Economic Value Added (EVA)
return on investment
Economic Value Added (EVA)
Value based management