فایل تاثير و نقش آموزش و پرورش بر مهارتهاي اجتماعي و شهروندي
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)
این فایل در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و استفاده میباشد
مقدمه 2
● پيشينه تحقيق 2
پيام امام خميني (ره) به دستگاه هاي آموزشي كشور 3
● آموزش شهروندی چیست؟ 3
● تأثير آموزش و پرورش بر مهارت شهروندي 4
● نظام آموزشی مردم سالار لازمهی تربیت شهروندی 5
● ضرورت تربیت شهروندی در عصر جهانی شدن 6
● رابطه مهارت هاي تحصيلي با مهارت هاي زندگي 7
● ویژگیها و صلاحیتهای مطلوب شهروندی برای جامعهی ایران 8
● نقش و تأثير اجتماعی جامعه پذیری 10
● نقش آموزش و پرورش در جامعه پذیری افراد 10
گزینش و تخصیص بوسیله آموزش و پرورش 10
نظارت اجتماعی توسط آموزش و پرورش 11
نتيجهگيري 11
منابع: 12
مقدمه
آموزش و پرورش در جوامع امروزی به عنوان کلیدیترین نهاد آموزشی در جهت توسعه همه جانبه بشمار میرود. چرا که در پرتو آموزش است که انسانها متحول میشوند. برپایه نظام آموزشی و تربیتی یک جامعه است که نظم و انضباط اجتماعی حالت نهادی به خود میگیرد و عامه مردم به طرف فرهنگ ترقی و توسعه حرکت میکنند.
انسان باید ارزش پیدا کند و تربیت او مبنای توسعه قرار گیرد. چون هدف از آموزش و سرمایهگذاری آموزشی کشف و توسعهی منابع انسانی در جهت تعالی بخشی ارزشها و استعدادها و بهینهکردن آن است چون محور اصلاحات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی در کلیه ممالک توسعه یافته، انسان بوده میباشد. آموزش مهمترین رکن برنامهریزی جامعه است وکلیدیترین عنصر در توسعه یک جامعه مردم آن جامعه هستند که باید از فرهنگ، آگاهی و مهارتهای گوناگون برخوردار باشند.
بنابراین زمانی آموزش و پرورش در رسیدن به اهداف و آرمانهایش موفق خواهد بود که بتواند شهروندانی آگاه، مسئول و خلاق بپرورد و این امر میسر نیست مگر از طریق آموزش بهینه شهروندی و نیز ارتقاء فرهنگ شهروندی.
● پيشينه تحقيق
توشیرو دوکو یکی از معماران توسعه ژاپن، امروزه درباره نقش سازنده و بارورکننده و رشد دهنده انسان و آموزش و پرورش در فرایند توسعه اقتصادی و اجتماعی چنین بیان میکند: ما نه هیچ منبع طبیعی داریم و نه هیچ قدرت نظامی، ما فقط یک منبع در اختیار داریم، ظرفیت ابداع مغزهایمان. این منبع پایانناپذیر است. باید آن را ترکیب کرده، تمرین داده، مجهز ساخت. این قدرت دفاعی خواه ناخواه، در یک آینده نزدیک گرانبهاترین ثروت مشترک همه بشریت خواهد بود. در کشور ژاپن تربیت انسانها، بهترین مساله است و کسانی که در نظام آموزشی کار میکنند افراد بسیار محترم و با پرستیژ اجتماعی والایی هستند همین آموزش دهندگان هستند که در واقع، توسعه و زمینههای آن را از طریق تربیت شهروندانی آگاه و مسئول) فراهم میآورند و ارزشمندترین سرمایههای انسانهای با فرهنگ، آموزش دیده و با شخصیت آن جامعه (شهروندان مدنی) هستند.
پيام امام خميني (ره) به دستگاه هاي آموزشي كشور
«بايد دستگاه هاي آموزشي و دلسوز، براي نجات كشور، اهميت ويژه اي در حفظ نوپايان و جوانان عزيزي كه استقلال و آزادي كشور، در آينده منوط به تربيت صحيح آنان است، قائل باشند. و نيز از اين روست كه نقش معلمان و اساتيد در تربيت و تهذيب دانش آموزان و دانشجويان، به عنوان اساسي ترين و مؤثرترين نقش مطرح مي گردد». (5)
● آموزش شهروندی چیست؟
منظور از آموزش شهروندی عبارت است از فرایند انتقال دانشها، ارزشها و نگرشهای لازم برای مشارکت و ثبات سیاسی جامعه از یک نسل به نسل دیگر. این انتقال شامل موارد مختلفی نظیر: آگاهی از تاریخ و ساختار نهادهای سیاسی، احساس وفاداری به ملت، نگرش مثبت نسبت به اقتدار سیاسی، باور به ارزشهای بنیادی (مانند حاکمیت قانون و تسامح و تساهل)، علاقه به مشارکت سیاسی و کسب مهارتهای لازم برای فهم سیاستهای عمومی و نظارت بر آنها میشود.
بدین ترتیب، هدف اساسی آموزش شهروندی در هر جامعهای، انتقال مجموعهای از دانشها، ارزشها و جهتگیریهای رفتاری ضروری برای دوام و رفاه آن جامعه، به نسل جوان است. لذا آموزش شهروندی به دنبال جلب حمایت جوانان از فرهنگ مدنی جامعه است که این امر از طریق فرایندهای آموزشی تحقق مییابد. (همان، ص ۳۱۷) در جوامع اقتدار طلب و خودکامه تعلیم و تربیت شهروندی به شدت در پی القای عقیده حاکم است و حق انتخاب چندانی برای فرد در جهت ابراز مخالفت وجود ندارد در حالی که در جوامع مردمسالار، هدف از تعلیم و تربیت شهروندی، پرورش افرادی است، مسئول، خودآگاه، کارآمد و بالتبع در خدمت اهداف و آرمانهای جامعه.