فایل دفاع اجتماعي يا نظري كوتاه در باره حقوق كيفري
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته حقوق (آموزش_و_پژوهش)
بخشی از متن اصلی :
دفاع اجتماعي يا نظري كوتاه در باره حقوق كيفري
مقدمه
مفهوم
دفاع اجتماعي مانند بسياري از مفاهيم اجتماعي و فلسفي و حقوقي تعاريفي
مختلف و حتي متضاد دارد. پس از آنكه فرضيه بازتاب شرطي از عرصه كالبد شناسي
به عرصه حقوق و تعليم و تربيت راه يابد، حقوق كيفري هدفي جز آن نداشت كه
وقوع جرم ممانعت كند و مجرم را به كيفر مقرر در قانون برساند. فوير باخ
فيلسوف حقوق كيفري آلمان در قرن نوزدهم نخستين بار فرضيه الزام رواني را به
ميان آورد. مطابق اين فرضيه ، كيفر در وهلة نخست براي عبرت ديگران به كار
ميرود. به علت وجود مجازات، مجرمان احتمالي از لذت ارتكاب جرم چشم مي پوشند
و هر اندازه جرم سنگين تر باشد مجازات آن نيز بايد شديدتر باشد. اين فرضيه
از فرضية بازتاب شرطي نشاني دارد، ولي طرح بازتاب شرطي مرهون ابتكار و
تحقيقات علمي پاولوف است. اين فرضيه كه در جهان پزشكي مصاديق فراوان دارد و
زايمان بي درد يكي از نتايج آن است ، نخستين با در عرصة پزشكي و روانشناسي
به ميان آمد. پاولوف در 1903 براي كنگره بين المللي پزشكي در مادريد
گزارشي نوشت كه اين گزارش به صورت كتابي درآمد به نام « روان شناسي و
بيماري رواني تجربي حيوانات» وي نخستين بار در اين كتاب از «بازتاب شرطي»
نام مي برد و آن را در مقابل بازتاب فطري يا بلاشرط قرار مي دهد و اين
بازتاب شرطي در طي زمان به بازتاب فطري تبديل ميشود. پاولوف با تحقيقات خود
دربارة ترشح بزاق از طريق محرك رواني ، به مفهوم بازتاب شرطي پي برده بود.
مطابق اين مفهوم ، مغز فعاليتي بازتابي دارد كه با ايجاد روابط عصبي تازه،
در جهت منطبق كردن خود با محيط به كار مي افتد.
تاثير اين فرضيه ،
گذشته از عرصه پزشكي و روان شناسي ، در جرم شناسي و حقوق به معني اعم كلمه
بسيار فراوان است. آنچه فوير باخ از آن به الزام رواني تعبير مي كرد در
فرضيه پاولوف مبنايي كلي و علمي مي يابد كه مي تواند براي حقوق كيفري و جرم
شناسي و سياست كيفري ره آوردي گرانمايه باشد.
حقوق كيفري كه مكتب
دفاع اجتماعي حامي آن است قبل از همه سعي دارد به مدد اين فرضيه هاي علمي و
اجتماعي ، ماهيت بشر را بشناسد و با شناسايي اين ماهيت، يا به عبارت ديگر
با شناسايي شخصيت بشري، در مقام ارشاد و اصلاح او برآيد. فرضيه بازتاب
شرطي، بشر را قابل تربيت و ارشاد مي داند بازتابهاي ذاتي يا فطري رويهم
رفته بيشتر از دو يا سه بازتاب نيست كه وجود طبيعي بشر بدانها بستگي دارد؛
ولي وجود اجتماعي و مدني بشر ، مجموعه اي از بازتابهاي شرطي است . فرضيه
بازتاب شرطي در عرصة اجتماعي و تعليم و تربيت، اعمال بشري را عاري از حسن و
قبح مي داند. در اين فرضيه بشر چون لوحي ساده است كه هر نقشي را در آن مي
توان نگاشت .
از نظر تاريخي متكلمان اسلامي بي آنكه سختي از فرضيه
بازتاب شرطي در ميان باشد، با انكار حسن و قبح اعمال بشري راه را براي
تربيت بشر و اصلاح مجرمان باز كرده اند.
این فایل به همراه چکیده ، فهرست مطالب ، متن اصلی و منابع تحقیق با فرمت word ، قابل ویرایش در اختیار شما قرار میگیرد.
تعداد صفحات :55