كارآموزي در ايران ناسيونال (نمايندگي مجاز)
دسته بندي :
پروژه های کارآموزی »
رشته مکانیک (کارآموزی_و_گزارشات)
شرح مختصري از
ايران خودرو
ايران خودرو يا
ايران ناسيونال سابق ابتدا در اوايل دهه 40 با ورود كليه قطعات از خارج ميني بوس
كومر را با ظرفيت 12 سرنشين و به تعداد 100 دستگاه توليد كرد كه متاسفانه هم اكنون
نمونه اي از آن وجود ندارد .
ايران ناسيونال در
سال 1345 با عقد قرار دادي با كمپاني كرايسلر انگلستان امتياز سواري هيلمن هانتر
را بدست آورده و در سال 46 تاسيسات خودروسازي پيكان با ظرفيت سالانه 6 هزار دستگاه
استقرار يافت در سال 54 بدليل قديمي بودن پيكال تصميم گرفته شد توليد آن متوقف شود
كه به علت همزماني با انقلاب بدن نتيجه ماند.
در واقع پيكان
اولين تجربه ايران از توليد خودرو انبوه بود در ابتدا كليه قطعات اين خودرو از
تالبوت انگلستان خريداري و فقط در ايران عمليات مونتاژ ، جوشكاري و رنگ آميزي روي
ان صورت مي گرفت . از سال 1347 ايران خودرو ساخت بسياري از قطعات از جمله قالب
اتاق ، بدنه و درب ها و صندلي و …. را در ايران آغاز كرده و تا جايي پيش رفت كه هم اكنون 98 در صد
آن را در داخل كشور مي سازد اين خودرو طي سه دهه عمر خود در ايران د رمدلهاي كار ،
دولوكس ، تاكسي ، جوانان ، وانت و استيشن توليد شده است . از ديگر توليدات ايران
خودرو ناسيونال خودرو سواري هيلمن با موتور اونجر بود كه شباهت زيادي به پيكان
داشته و فقط طي سالهاي 57-55 توليد شد .
در نهايت پس از
جنگ و در سالهاي 65 خط توليد پيكان كلاً از تالبوت خريداري و به ايران انتقال يافت
و اكنون نيز توليد مي شود . اما از سوي ديگر شركت ايران خودرو كه در اواسط 50
درنظر داشت تا خط توليد پژو را وارد كرده و با وقوع انقلاب و جنگ اين تصميم را تا
سال 99 به عقب انداخته بود و با پايان جنگ همكاريهاي گسترده اي را با پژو آغاز كرد
و در سال 69 اين خودرو با همكاري پژو و دو محصول پيكان 1800 با موتور پژو 405 و
پژو 405 GL
كه به عنوان خودرو سال 1987 جايگزين پژو 405 GL شد . ايران خوردو
در سال 77 پيكان آردي با تركيب موتور پيكان و اتاق پژو 405GL و در سال 78
پيشرفته ترين خودرو و توليديش يعني پرشيا را به همراه استيشن 405 GLX
به بازار به عرضه كرد و همچنين در سال 70 تعدادي محدود پژو 205 به طور آزاميشي
توليد كرد . و در ادامه فعاليتهاي خود خودروي ملي سمند را در اواسط سال 80 در عيد
سعيد غدير خم به وسيله رئيس جمهور خط توليد آن افتتاح شد و در اوايل 81 سري جديد
آن به بازار عرضه شد .
نمايندگي مجاز
ايراخ خودرو كلاچاي
نمايندگي مجاز
ايران خودروكلاچاي يكي از نمايندگي مجاز ايران خودرو است كه در جاده كلاچاي به
رامسر واقع شده است اين نمايندگي در تاريخ 28/11/79 بوسيله شخصي به نام سيد مهدي
جوادين تاسيس شد و داراي 1050متر مربع مساحت و با سرمايه اي اوليه حدود 200 ميليون
تومان (كه البته هم اكنون براي تاسيس نمايندگي مجاز ايران خودرو بايد سرمايه اي
حدود 300 ميليون تومان شخصص موسس داشته باشد )تاسس شد . اين مركز در بدو تاسيس با
10 نفر پرسنل شروع به كار كرده است و بنا به گفته موسس آن هدف از تاسيس اين مركز
اولا ً خدمت به مردم و ثانياً نبود نمايندگي مجاز ايران خودرو در اين شهر
بوده است اين مركز در روز حدوداً 8 ساعت باز بوده (جز موارد استثنا) و در روزهاي
تعطيل رسمي هم اين مركز تعطيل مي باشد .
نمودار سازماني
تشكيلات
اين نمايندگي
داراي بخشهاي مختلفي است كه در زير به صورت اجمالي توضيحاتي درباره آنها مي دهيم .
بخش اداري : در اين
بخش كارهاي حسابداري مربوط به خريد و فروش خودرو و سند زدن براي ماشينها و گرفتن
اجرت از مشتريان است در اين بخش تمام بخشنامه هايي كه از طرف ايران خودرو ارسال مي
شود به صورت فكس و يا تلفني يا نامه اي ابلاغ مي شود گرفته و در اختيار مدير عامل
و مدير نمايندگي قرار مي گيرد و مسئول اين بخش آقاي جوادين است كه كار سند زدن و
گرفتن اجرت و گارانتي با ايشان مي باشد و مسئول كارگاه تعميرات آقاي رمضانعلي